"Άλκηστις" Ευριπίδη
-
Show FileMIME type:application/pdf
FV1995-09-05.pdf
Location
Θέατρο Βράχων “Μελίνα Μερκούρη”Date
1995Date of Conduct
5 Σεπτεμβρίου 1995Summary
Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ. Γιατί η "Άλκηστις" με κούκλες Με δεδομένη τη συγκεκριμένη θέση του έργου, ανιχνεύθηκαν από τους μελετητές, κατά την απόπειρα ακριβούς ειδολογικής κατάταξής του, στοιχεία κωμωδίας ή φάρσας. Παράλληλα, το είδος της ιλαρότητας του έργου, η ψυχολογία της Άλκηστις, ο χαρακτήρας και η στάση του Άδμητου, ο μεθυσμένος Ηρακλής που θυμοσοφεί, ένας κυνικός "αγώνας λόγων" και η διεξοδική παρουσίαση της διαδικασίας του θανάτου, πυροδότησαν συζητήσεις και προσέδωσαν στο έργο ένα γοητευτικό διφυή χαρακτήρα. Ο Ευριπίδης συγχώνευσε δύο μοτίβα που συναντούμε συχνά στην αρχαία λογοτεχνία: το μοτίβο της αυτοθυσίας μιας γυναίκας από αγάπη για το σύζυγό της και το θρήνο που προκαλεί αυτή, με το μοτίβο της νικηφόρας μάχης ενός δυνατού άνδρα με το θάνατο. Πέτυχε, έτσι, τη μετατόπιση παλιών θεμάτων του θρύλου στην περιοχή της τραγωδίας, μέσω της δραματικής πρόσληψης ενός παραμυθιού. Η εξισορρόπηση αυτών των αντιθέσεων και ανατροπών σε μία ενότητα, προϋποθέτει την ανάγκη μιας σύγχρονης θεατρικής γλώσσας, που να μπορεί πειστικά να εκφράζει τόσο την τραγικότητα όσο και την ιλαρότητα. Η κούκλα στο φυσικό μέγεθος του ανθρώπου πιστεύουμε ότι διαθέτει, εν δυνάμει, την αθωότητα και την ικανότητα να σημαίνει και τις δύο όψεις ταυτόχρονα (τραγική και ιλαρή) και να τις αποκαλύπτει εκεί, όπου και όταν χρειάζεται. Ακόμα, η χρήση της κούκλας, που στην παράσταση λειτουργεί σαν "ολόσωμη μάσκα", οδηγεί τον ηθοποιό να ψηλαφίσει μια άλλη θεατρική γλώσσα. Έτσι ο ηθοποιός, υπηρετώντας με το σώμα του, με τον ήχο και με την ψυχή του μια κούκλα, που με τη σειρά της υπηρετεί το νόημα και την ουσία ενός ποιητικού έργου, οδηγείται στην υπέρβαση του εαυτού του, μια διαδικασία, πιστεύουμε, αναγκαία στην προσέγγιση του αρχαίου δράματος. ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ΒΟΛΟΥ
Μέσα από τα έργα αυτά και πέρα από τις ανεξακρίβωτες
πληροφορίες και τα μυθεύματα για τη
ζωή του, ο Ευριπίδης, που κατατάχθηκε στη χορεία
των τριών μεγάλων τραγικών ποιητών της αρχαίας
Ελλάδας, εύκολα μπορεί να φανεί ότι άνοιξε
καινούργιους δρόμους όχι μόνο στο θέατρο -
θεωρείται ο πατέρας του συγχρόνου δράματος -
αλλά και γενικότερα στην ανθρώπινη σκέψη.
Η υπόθεση του δράματος, μιας κατ' όνομα τραγωδίας,
χωρίς Ύβρη, Ατη και Δίκη και με ... happy
end, αντλείται από το θεσσαλικό μυθολογικό
κύκλο.
Ο Άδμητος, βασιλιάς των θεσσαλικών Φερών,
έχει τιμωρηθεί με θάνατο γιατί ασέβησε προς την
Άρτεμη. Ο Απόλλωνας όμως, που τον προστατεύει,
όρισε ότι ο Άδμητος μπορεί να γλυτώσει, αν
κάποιος άλλος δεχθεί να πάρει τη θέση του.
Μόνον η Άλκηστις, η γυναίκα του, προσφέρεται.
Και ο Χάρος την παίρνει. Όμως ο Ηρακλής, που
τυχαία φιλοξενείται την ίδια μέρα στο παλάτι των
Φερών, μαθαίνει την αλήθεια, επεμβαίνει, κυνηγάει
το Χάρο, αρπάζει την Άλκηστι και την παραδίδει στο σύζυγό της - ανταμοιβή για τη φιλοξενία
που του πρόσφερε και για την ευσέβειά του.
Η "Άλκηστις" θεωρείται - και μάλλον είναι - το
παλαιότερο από τα σωζόμενα έργα του Ευριπίδη.
Διδάχθηκε στα Διονύσια του 438 π.Χ. και συμπλήρωνε,
ως τέταρτο έργο, την τριλογία "Κρήσσαι" -
"Αλκμέων ο δια Ψωφίδος" - "Τήλεφος", έχοντας
νεωτεριστικά πάρει τη θέση του σατυρικού δράματος,
θέση δεδομένη κατά τα ειωθότα των δραματικών
αγώνων. Τα "πρωτεία" εκείνη τη χρονιά πήρε
ο Σοφοκλής, ενώ η τετραλογία του Ευριπίδη
περιορίστηκε στη δεύτερη θέση.
Στη σύγχρονη Ελλάδα, σύμφωνα με τις πληροφορίες
που έχουμε, η "Άλκηστις" πρωτοπαρουσιάστηκε με την αυγή του αιώνα, το 1901. Την ανέβασε,
με τη "Νέα Σκηνή" του, ο Κωνσταντίνος
Χρηστομάνος, σε μετάφρασή του - μετάφραση που
χρησιμοποιεί, ενενήντα τέσσερα χρόνια μετά, το
ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βόλου, στη δική του παράσταση.
Άλκηστις ήταν η Ειμαρμένη Ξανθάκη, Άδμητος ο
Νικόλαος Παπαγεωργίου και Ηρακλής, ο Πέτρος
Λέων.
Το 1934 η "Άλκηστις" ήταν το εναρκτήριο έργο της
"Λαϊκής Σκηνής" και η πρώτη επαγγελματική παράσταση
που σκηνοθέτησε ο Κάρολος Κουν με τη
Φρόσω Κοκόλα, τον ίδιο και τον Παντελή Ζερβό
στους κύριους ρόλους.
Το Εθνικό Θέατρο πρωτοανέβασε την ιλαροτραγωδία
του Ευριπίδη στην Επίδαυρο, το 1963, σε σκηνοθεσία
Τάκη Μουζενίδη. Στην παράσταση, που
επαναλήφθηκε το 1964, το 1965 και το 1968, την
Άλκηστι ερμήνευσαν η Άννα Συνοδινού και η
Ελένη Χατζηαργύρη, τον Άδμητο ο Θάνος
Κωτσόπουλος και ο Στέλιος Βόκοβιτς και τον
Ηρακλή ο Θεόδωρος Μορίδης.
Το δεύτερο ανέβασμα του έργου από το Εθνικό
πραγματοποιήθηκε στην Επίδαυρο, το δύσκολο
καλοκαίρι του '74, με σκηνοθέτη το Σπύρο
Ευαγγελάτο και πρωταγωνιστές τους Μιράντα
Ζαφειροπούλου, Νικήτα Τσακίρογλου και Γιάννη
Αργύρη. Στην ίδια παράσταση, και ο "Κύκλωψ".
Από τις υπόλοιπες παραστάσεις, ας μνημονευθεί
αυτή του Γιάννη Χουβαρδά, το 1984, με το Κρατικό
Θέατρο Βορείου Ελλάδος, που είναι και η πιο πρόσφατη.
Μία παράσταση κατά πολλούς εξαιρετικά
ενδιαφέρουσα, αλλά με νεωτερισμούς, που ξεσήκωσαν
τις αποδοκιμασίες μέρους του κοινού στην
Επίδαυρο και τη μήνι μερίδας της κριτικής.
Άλκηστις ήταν η Φιλαρέτη Κομνηνού, Άδμητος ο
Αλέκος Ουδινότης και Ηρακλής, ο Χάρης
Τσιτσάκης. Στην ίδια παράσταση ήταν ενταγμένη
και η τραγωδία του Σοφοκλή "Τραχίνιαι", σε σκηνοθεσία
Νίκου Χαραλάμπους.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΗΓΙΑΝΝΗΣ
Μετάφραση: Κωνσταντίνος Χρηστομάνος
Σκηνοθεσία: Λυδία Κονιόρδου
Σκηνικά - Κοστούμια: Διονύσης Φωτόπουλος
Μουσική: Τάκης Φαραζής
Χορογραφία: Μαριλένα Καρέτα
Κούκλες: Εύα Χειλαδάκη
Δραματολογική συνεργασία: Κωνσταντίνος Κυριακός
Φωτισμοί: Παναγιώτης Μανούσης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Φωτεινή Μπαξεβάνη
Βοηθός Σκηνογράφου: Στέλλα Ρότσιου
Απόλλωνας: Χρήστος Στέργιογλου, Θάνατος: Μανώλης Μαυροματάκης, Κοσμάς Φοντούκης, Θεραπαινίδα: Ναταλία Στεφάνου, Άλκηστις: Λυδία Κονιόρδου, Άδμητος: Νίκος Καραθάνος, Ηρακλής: Χρήστος Σαπουντζής, Φέρης: Κοσμάς Φοντούκης, Μανώλης Μαυροματάκης, Θεράπων: Γεράσιμος Γεννατάς, παιδιά της Άλκηστις: Θανάσης Δεληγιάννης, Μαρία Δεληγιάννη
Κορυφαίοι: Χαρά Δημοπούλου, Δημήτρης Κουτρουβιδέας, Κοσμάς Φοντούκης, Χρήστος Στέργιογλου, Ευγενία Αποστόλου, Ηλέκτρα Γεννατά
Χορός: Απόστολος Τσιρώνης, Μανώλης Μαυροματάκης, Γεράσιμος Γεννατάς, Απόστολος Συρταριώτης, Γιώργος Ευγενικός, Χρήστος Σαπουντζής, Νιόβη Κωστοπούλου, Χριστίνα Γκόλλια, Στέφανος Κοσμίδης
Μουσικοί: Τάκης Φαραζής, Γιώργος Δεληγιάννης, Κωνσταντίνος Θεοδώρου, Βασίλης Βασιλάτος
Collections
Metadata
Show full item recorddc.contributor.author | Ευριπίδης | |
dc.coverage.spatial | Θέατρο Βράχων “Μελίνα Μερκούρη” | el |
dc.coverage.temporal | 5 Σεπτεμβρίου 1995 | el |
dc.date.accessioned | 2015-02-03T09:24:37Z | |
dc.date.available | 2015-02-03T09:24:37Z | |
dc.date.issued | 1995 | |
dc.identifier.other | Φεστιβάλ «Στη σκιά των βράχων» | |
dc.identifier.uri | http://dspace.dimosbyrona.gr/xmlui/handle/123456789/1922 | |
dc.description | Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ. Γιατί η "Άλκηστις" με κούκλες Με δεδομένη τη συγκεκριμένη θέση του έργου, ανιχνεύθηκαν από τους μελετητές, κατά την απόπειρα ακριβούς ειδολογικής κατάταξής του, στοιχεία κωμωδίας ή φάρσας. Παράλληλα, το είδος της ιλαρότητας του έργου, η ψυχολογία της Άλκηστις, ο χαρακτήρας και η στάση του Άδμητου, ο μεθυσμένος Ηρακλής που θυμοσοφεί, ένας κυνικός "αγώνας λόγων" και η διεξοδική παρουσίαση της διαδικασίας του θανάτου, πυροδότησαν συζητήσεις και προσέδωσαν στο έργο ένα γοητευτικό διφυή χαρακτήρα. Ο Ευριπίδης συγχώνευσε δύο μοτίβα που συναντούμε συχνά στην αρχαία λογοτεχνία: το μοτίβο της αυτοθυσίας μιας γυναίκας από αγάπη για το σύζυγό της και το θρήνο που προκαλεί αυτή, με το μοτίβο της νικηφόρας μάχης ενός δυνατού άνδρα με το θάνατο. Πέτυχε, έτσι, τη μετατόπιση παλιών θεμάτων του θρύλου στην περιοχή της τραγωδίας, μέσω της δραματικής πρόσληψης ενός παραμυθιού. Η εξισορρόπηση αυτών των αντιθέσεων και ανατροπών σε μία ενότητα, προϋποθέτει την ανάγκη μιας σύγχρονης θεατρικής γλώσσας, που να μπορεί πειστικά να εκφράζει τόσο την τραγικότητα όσο και την ιλαρότητα. Η κούκλα στο φυσικό μέγεθος του ανθρώπου πιστεύουμε ότι διαθέτει, εν δυνάμει, την αθωότητα και την ικανότητα να σημαίνει και τις δύο όψεις ταυτόχρονα (τραγική και ιλαρή) και να τις αποκαλύπτει εκεί, όπου και όταν χρειάζεται. Ακόμα, η χρήση της κούκλας, που στην παράσταση λειτουργεί σαν "ολόσωμη μάσκα", οδηγεί τον ηθοποιό να ψηλαφίσει μια άλλη θεατρική γλώσσα. Έτσι ο ηθοποιός, υπηρετώντας με το σώμα του, με τον ήχο και με την ψυχή του μια κούκλα, που με τη σειρά της υπηρετεί το νόημα και την ουσία ενός ποιητικού έργου, οδηγείται στην υπέρβαση του εαυτού του, μια διαδικασία, πιστεύουμε, αναγκαία στην προσέγγιση του αρχαίου δράματος. ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ΒΟΛΟΥ | el |
dc.description.abstract | Μέσα από τα έργα αυτά και πέρα από τις ανεξακρίβωτες πληροφορίες και τα μυθεύματα για τη ζωή του, ο Ευριπίδης, που κατατάχθηκε στη χορεία των τριών μεγάλων τραγικών ποιητών της αρχαίας Ελλάδας, εύκολα μπορεί να φανεί ότι άνοιξε καινούργιους δρόμους όχι μόνο στο θέατρο - θεωρείται ο πατέρας του συγχρόνου δράματος - αλλά και γενικότερα στην ανθρώπινη σκέψη. Η υπόθεση του δράματος, μιας κατ' όνομα τραγωδίας, χωρίς Ύβρη, Ατη και Δίκη και με ... happy end, αντλείται από το θεσσαλικό μυθολογικό κύκλο. Ο Άδμητος, βασιλιάς των θεσσαλικών Φερών, έχει τιμωρηθεί με θάνατο γιατί ασέβησε προς την Άρτεμη. Ο Απόλλωνας όμως, που τον προστατεύει, όρισε ότι ο Άδμητος μπορεί να γλυτώσει, αν κάποιος άλλος δεχθεί να πάρει τη θέση του. Μόνον η Άλκηστις, η γυναίκα του, προσφέρεται. Και ο Χάρος την παίρνει. Όμως ο Ηρακλής, που τυχαία φιλοξενείται την ίδια μέρα στο παλάτι των Φερών, μαθαίνει την αλήθεια, επεμβαίνει, κυνηγάει το Χάρο, αρπάζει την Άλκηστι και την παραδίδει στο σύζυγό της - ανταμοιβή για τη φιλοξενία που του πρόσφερε και για την ευσέβειά του. Η "Άλκηστις" θεωρείται - και μάλλον είναι - το παλαιότερο από τα σωζόμενα έργα του Ευριπίδη. Διδάχθηκε στα Διονύσια του 438 π.Χ. και συμπλήρωνε, ως τέταρτο έργο, την τριλογία "Κρήσσαι" - "Αλκμέων ο δια Ψωφίδος" - "Τήλεφος", έχοντας νεωτεριστικά πάρει τη θέση του σατυρικού δράματος, θέση δεδομένη κατά τα ειωθότα των δραματικών αγώνων. Τα "πρωτεία" εκείνη τη χρονιά πήρε ο Σοφοκλής, ενώ η τετραλογία του Ευριπίδη περιορίστηκε στη δεύτερη θέση. Στη σύγχρονη Ελλάδα, σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουμε, η "Άλκηστις" πρωτοπαρουσιάστηκε με την αυγή του αιώνα, το 1901. Την ανέβασε, με τη "Νέα Σκηνή" του, ο Κωνσταντίνος Χρηστομάνος, σε μετάφρασή του - μετάφραση που χρησιμοποιεί, ενενήντα τέσσερα χρόνια μετά, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βόλου, στη δική του παράσταση. Άλκηστις ήταν η Ειμαρμένη Ξανθάκη, Άδμητος ο Νικόλαος Παπαγεωργίου και Ηρακλής, ο Πέτρος Λέων. Το 1934 η "Άλκηστις" ήταν το εναρκτήριο έργο της "Λαϊκής Σκηνής" και η πρώτη επαγγελματική παράσταση που σκηνοθέτησε ο Κάρολος Κουν με τη Φρόσω Κοκόλα, τον ίδιο και τον Παντελή Ζερβό στους κύριους ρόλους. Το Εθνικό Θέατρο πρωτοανέβασε την ιλαροτραγωδία του Ευριπίδη στην Επίδαυρο, το 1963, σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη. Στην παράσταση, που επαναλήφθηκε το 1964, το 1965 και το 1968, την Άλκηστι ερμήνευσαν η Άννα Συνοδινού και η Ελένη Χατζηαργύρη, τον Άδμητο ο Θάνος Κωτσόπουλος και ο Στέλιος Βόκοβιτς και τον Ηρακλή ο Θεόδωρος Μορίδης. Το δεύτερο ανέβασμα του έργου από το Εθνικό πραγματοποιήθηκε στην Επίδαυρο, το δύσκολο καλοκαίρι του '74, με σκηνοθέτη το Σπύρο Ευαγγελάτο και πρωταγωνιστές τους Μιράντα Ζαφειροπούλου, Νικήτα Τσακίρογλου και Γιάννη Αργύρη. Στην ίδια παράσταση, και ο "Κύκλωψ". Από τις υπόλοιπες παραστάσεις, ας μνημονευθεί αυτή του Γιάννη Χουβαρδά, το 1984, με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, που είναι και η πιο πρόσφατη. Μία παράσταση κατά πολλούς εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, αλλά με νεωτερισμούς, που ξεσήκωσαν τις αποδοκιμασίες μέρους του κοινού στην Επίδαυρο και τη μήνι μερίδας της κριτικής. Άλκηστις ήταν η Φιλαρέτη Κομνηνού, Άδμητος ο Αλέκος Ουδινότης και Ηρακλής, ο Χάρης Τσιτσάκης. Στην ίδια παράσταση ήταν ενταγμένη και η τραγωδία του Σοφοκλή "Τραχίνιαι", σε σκηνοθεσία Νίκου Χαραλάμπους. ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΗΓΙΑΝΝΗΣ | el |
dc.relation.ispartof | Φεστιβάλ Βύρωνα "Στη σκιά των βράχων", 1995 | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.el | |
dc.subject | Ευριπίδης | el |
dc.subject | Θέατρο | el |
dc.subject | Τραγωδία | el |
dc.title | "Άλκηστις" Ευριπίδη | el |
dc.type | Εκδήλωση | el |
dc.type.genre | Θεατρική παράσταση | el |
dc.contributor.institution | Πνευματικό Κέντρο Δήμου Βύρωνα | el |
dc.contributor.artistic | Κονιόρδου, Λυδία | |
dc.contributor.artistic | Φωτόπουλος, Διονύσης | |
dc.contributor.artistic | Φαραζής, Τάκης | |
dc.contributor.artistic | Καρέτα, Μαριλένα | |
dc.contributor.artistic | Χειλαδάκη, Εύα | |
dc.contributor.artistic | Κυριάκος, Κωνσταντίνος | |
dc.contributor.artistic | Μανούσης, Παναγιώτης | |
dc.contributor.artistic | Μπαξεβάνη, Φωτεινή | |
dc.contributor.artistic | Ρότσιου, Στέλλα | |
dc.contributor.artistic | Χρηστομάνος, Κωνσταντίνος | |
dc.contributor.participant | Στέργιογλου, Χρήστος | |
dc.contributor.participant | Μαυροματάκης, Μανώλης | |
dc.contributor.participant | Φοντούκης, Κοσμάς | |
dc.contributor.participant | Στεφάνου, Ναταλία | |
dc.contributor.participant | Κονιόρδου, Λυδία | |
dc.contributor.participant | Καραθάνος, Νίκος | |
dc.contributor.participant | Σαπουντζής, Χρήστος | |
dc.contributor.participant | Γεννατάς, Γεράσιμος | |
dc.contributor.participant | Δεληγιάννης, Θανάσης | |
dc.contributor.participant | Δεληγιάννη, Μαρία | |
dc.contributor.participant | Δημοπούλου, Χαρά | |
dc.contributor.participant | Κουτρουβιδέας, Δημήτρης | |
dc.contributor.participant | Αποστόλου, Ευγενία | |
dc.contributor.participant | Γεννατά, Ηλέκτρα | |
dc.description.roleartistic | Μετάφραση: Κωνσταντίνος Χρηστομάνος | el |
dc.description.roleartistic | Σκηνοθεσία: Λυδία Κονιόρδου | el |
dc.description.roleartistic | Σκηνικά - Κοστούμια: Διονύσης Φωτόπουλος | el |
dc.description.roleartistic | Μουσική: Τάκης Φαραζής | el |
dc.description.roleartistic | Χορογραφία: Μαριλένα Καρέτα | el |
dc.description.roleartistic | Κούκλες: Εύα Χειλαδάκη | el |
dc.description.roleartistic | Δραματολογική συνεργασία: Κωνσταντίνος Κυριακός | el |
dc.description.roleartistic | Φωτισμοί: Παναγιώτης Μανούσης | el |
dc.description.roleartistic | Βοηθός Σκηνοθέτη: Φωτεινή Μπαξεβάνη | el |
dc.description.roleartistic | Βοηθός Σκηνογράφου: Στέλλα Ρότσιου | el |
dc.description.roleparticipant | Απόλλωνας: Χρήστος Στέργιογλου, Θάνατος: Μανώλης Μαυροματάκης, Κοσμάς Φοντούκης, Θεραπαινίδα: Ναταλία Στεφάνου, Άλκηστις: Λυδία Κονιόρδου, Άδμητος: Νίκος Καραθάνος, Ηρακλής: Χρήστος Σαπουντζής, Φέρης: Κοσμάς Φοντούκης, Μανώλης Μαυροματάκης, Θεράπων: Γεράσιμος Γεννατάς, παιδιά της Άλκηστις: Θανάσης Δεληγιάννης, Μαρία Δεληγιάννη | el |
dc.description.roleparticipant | Κορυφαίοι: Χαρά Δημοπούλου, Δημήτρης Κουτρουβιδέας, Κοσμάς Φοντούκης, Χρήστος Στέργιογλου, Ευγενία Αποστόλου, Ηλέκτρα Γεννατά | el |
dc.description.roleparticipant | Χορός: Απόστολος Τσιρώνης, Μανώλης Μαυροματάκης, Γεράσιμος Γεννατάς, Απόστολος Συρταριώτης, Γιώργος Ευγενικός, Χρήστος Σαπουντζής, Νιόβη Κωστοπούλου, Χριστίνα Γκόλλια, Στέφανος Κοσμίδης | el |
dc.description.roleparticipant | Μουσικοί: Τάκης Φαραζής, Γιώργος Δεληγιάννης, Κωνσταντίνος Θεοδώρου, Βασίλης Βασιλάτος | el |
dc.contributor.corporate | ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βόλου | el |