"Πέρσαι" του Αισχύλου
-
Show FileMIME type:image/jpeg
-
Show FileMIME type:application/pdf
ΦΒ1992-7-16.pdf
Location
Θέατρο Βράχων “Μελίνα Μερκούρη”Date
1992Date of Conduct
16 Ιουλίου 1992Summary
Κύκλος: Αρχαίου Δράματος
Στους Πέρσες του Αισχύλου παρακολουθούμε τον καταποντισμό μιας αυτοκρατορίας η οποία
ξεπεράστηκε ιστορικά, έκλεισε τον κύκλο της και καταρρέει γιατί ήσαν θανατηφορικές οι δομές της:
ηγεμονική εξουσία, πολυεθνική πανσπερμία, πετρωμένα θεοκρατικά μοντέλα, κατακτητικοί πόλεμοι με
μισθοφόρους και δούλους. Επακόλουθα στοιχεία της παρακμής, η ματαιόδοξη χλιδή, η έπαρση, η
αλαζονεία, η ασέβεια, η Ύβρις. Οι Πέρσες παρήκμασαν κοινωνικά, ηθικά και ψυχολογικά. Ακολουθεί
και η στρατιωτική συντριβή τους.
Στους Πέρσες, ο Αισχύλος θα αναφερθεί με ποιητικό τρόπο στο θάνατο, που έχει ρίξει τη σκιά
του πάνω στους Πέρσες και θα περιγράφει το "τελετουργικό" της ταφής. Αποκαλυπτικό προμήνυμα
θανάτου το γήρας (η γερασμένη Ασία, η γερασμένη Άτοσσα, οι γέροντες του Χορού). Επίσης το
ευνουχιοτικό για τον Ξέρξη και τους Πέρσες όνειρο της Άτοσσας, το μάταιο κάλεσμα-ξόρκι του
νεκρού Δαρείου, η συντριμένη ψυχολογία του Ξέρξη, η μεταφυσική-θεοκρατική μοιρολατρεία των
Περσών. Την ασέληνη νύχτα θα ταράξουν τα βογκητά από τις ψυχές των νεκρών του Περσικού στρατού.
Η αυτοκρατορία πεθαίνει, ενταφιάζοντας τις δομές που κατέρρευσαν. Οι γέροντες, η Άτοσσα, ο
Ξέρξης ουσιαστικά όλων αυτών των δομών, όλοι σε χορό του θανάτου θα επιμεληθούν τη δική τους
ταφή. Μοιρολογούν εαυτούς και αλλήλους. Η μελαγχολία τους μετουσιώνεται σε ασυνείδητη επιθυμία
θανάτου, επιθυμία μιας τελικής απόλυτης ηρεμίας. Σχεδόν έχουν ζητήσει από το Δαρείο να παίξει το
ρόλο του βαρκάρη στο μακρυνό τους ταξίδι. Σε συνειρμό θα μας έρθουν τα λόγια του Οιδίποδα:
"ήδη γαρ έρπω τον τελευταίον βίον κρύψων παρ' Αΐδην".
Διακριτικά και από μακριά έρχεται η αντίστιξη για κάποιους Έλληνες, που έχουν έρωτα για τη
ζωή, έρωτα για τον άνθρωπο, την ελευθερία, την Πατρίδα, τη γνώση, την τέχνη, τη Δημοκρατία. Τους
Αθηναίους, που έφτιαξαν τους θεούς τους στα μέτρα τους και μετουσίωσαν την Ειμαρμένη σε
Δικαιοσύνη. Με το πέρασμα του χρόνου έγιναν και οι δικές τους δομές θανατηφορικές.
Μετάφραση: Πάνος Μουλλάς
Δραματική επεξεργασία και σκηνοθεσία: Θόδωρος Τερζόπουλος
Σκηνικά - Κοστούμια: Γιώργος Πάτσας
Μουσική: Αποσπάσματα από τον Επίκυκλο 2 του Γιάννη Χρήστου
Σύνθεση ήχων: Τάκης Βελιανίτης
Χορός: Τάσος Δήμας, Καλλιόπη Ταχτσόγλου
Άτοσσα: Ευρύκλεια Σωφρονιάδου, Αγγελιοφόρος - Ξέρξης: Νίκος Σαρρόπουλος, Δαρείος: Σοφία Μιχοπούλου
Κλαρίνο: Νίκος Φιλιππίδης
Keywords
Αισχύλος; Αρχαίο δράμα; Τραγωδία; ΘέατροCollections
Metadata
Show full item recorddc.contributor.author | Αισχύλος | |
dc.coverage.spatial | Θέατρο Βράχων “Μελίνα Μερκούρη” | el |
dc.coverage.temporal | 16 Ιουλίου 1992 | el |
dc.date.accessioned | 2015-02-09T11:30:17Z | |
dc.date.available | 2015-02-09T11:30:17Z | |
dc.date.issued | 1992 | |
dc.identifier.other | Φεστιβάλ «Στη σκιά των βράχων» | |
dc.identifier.uri | http://dspace.dimosbyrona.gr/xmlui/handle/123456789/2152 | |
dc.description | Κύκλος: Αρχαίου Δράματος | el |
dc.description.abstract | Στους Πέρσες του Αισχύλου παρακολουθούμε τον καταποντισμό μιας αυτοκρατορίας η οποία ξεπεράστηκε ιστορικά, έκλεισε τον κύκλο της και καταρρέει γιατί ήσαν θανατηφορικές οι δομές της: ηγεμονική εξουσία, πολυεθνική πανσπερμία, πετρωμένα θεοκρατικά μοντέλα, κατακτητικοί πόλεμοι με μισθοφόρους και δούλους. Επακόλουθα στοιχεία της παρακμής, η ματαιόδοξη χλιδή, η έπαρση, η αλαζονεία, η ασέβεια, η Ύβρις. Οι Πέρσες παρήκμασαν κοινωνικά, ηθικά και ψυχολογικά. Ακολουθεί και η στρατιωτική συντριβή τους. Στους Πέρσες, ο Αισχύλος θα αναφερθεί με ποιητικό τρόπο στο θάνατο, που έχει ρίξει τη σκιά του πάνω στους Πέρσες και θα περιγράφει το "τελετουργικό" της ταφής. Αποκαλυπτικό προμήνυμα θανάτου το γήρας (η γερασμένη Ασία, η γερασμένη Άτοσσα, οι γέροντες του Χορού). Επίσης το ευνουχιοτικό για τον Ξέρξη και τους Πέρσες όνειρο της Άτοσσας, το μάταιο κάλεσμα-ξόρκι του νεκρού Δαρείου, η συντριμένη ψυχολογία του Ξέρξη, η μεταφυσική-θεοκρατική μοιρολατρεία των Περσών. Την ασέληνη νύχτα θα ταράξουν τα βογκητά από τις ψυχές των νεκρών του Περσικού στρατού. Η αυτοκρατορία πεθαίνει, ενταφιάζοντας τις δομές που κατέρρευσαν. Οι γέροντες, η Άτοσσα, ο Ξέρξης ουσιαστικά όλων αυτών των δομών, όλοι σε χορό του θανάτου θα επιμεληθούν τη δική τους ταφή. Μοιρολογούν εαυτούς και αλλήλους. Η μελαγχολία τους μετουσιώνεται σε ασυνείδητη επιθυμία θανάτου, επιθυμία μιας τελικής απόλυτης ηρεμίας. Σχεδόν έχουν ζητήσει από το Δαρείο να παίξει το ρόλο του βαρκάρη στο μακρυνό τους ταξίδι. Σε συνειρμό θα μας έρθουν τα λόγια του Οιδίποδα: "ήδη γαρ έρπω τον τελευταίον βίον κρύψων παρ' Αΐδην". Διακριτικά και από μακριά έρχεται η αντίστιξη για κάποιους Έλληνες, που έχουν έρωτα για τη ζωή, έρωτα για τον άνθρωπο, την ελευθερία, την Πατρίδα, τη γνώση, την τέχνη, τη Δημοκρατία. Τους Αθηναίους, που έφτιαξαν τους θεούς τους στα μέτρα τους και μετουσίωσαν την Ειμαρμένη σε Δικαιοσύνη. Με το πέρασμα του χρόνου έγιναν και οι δικές τους δομές θανατηφορικές. | el |
dc.relation.ispartof | Φεστιβάλ Βύρωνα "Στη σκιά των βράχων", 1992 | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.el | |
dc.subject | Αισχύλος | el |
dc.subject | Αρχαίο δράμα | el |
dc.subject | Τραγωδία | el |
dc.subject | Θέατρο | el |
dc.title | "Πέρσαι" του Αισχύλου | el |
dc.type | Εκδήλωση | el |
dc.type.genre | Θεατρική παράσταση | el |
dc.contributor.institution | Πνευματικό Κέντρο Δήμου Βύρωνα | el |
dc.contributor.artistic | Μουλλάς, Πάνος | |
dc.contributor.artistic | Τερζόπουλος, Θόδωρος | |
dc.contributor.artistic | Πάτσας, Γιώργος | |
dc.contributor.artistic | Χρήστου, Γιάννης | |
dc.contributor.artistic | Βελιανίτης, Τάκης | |
dc.contributor.participant | Φιλιππίδης, Νίκος | |
dc.contributor.participant | Δήμας, Τάσος | |
dc.contributor.participant | Ταχτσόγλου, Καλλιόπη | |
dc.contributor.participant | Σωφρονιάδου, Ευρύκλεια | |
dc.contributor.participant | Σαρρόπουλος, Νίκος | |
dc.contributor.participant | Μιχοπούλου, Σοφία | |
dc.description.roleartistic | Μετάφραση: Πάνος Μουλλάς | el |
dc.description.roleartistic | Δραματική επεξεργασία και σκηνοθεσία: Θόδωρος Τερζόπουλος | el |
dc.description.roleartistic | Σκηνικά - Κοστούμια: Γιώργος Πάτσας | el |
dc.description.roleartistic | Μουσική: Αποσπάσματα από τον Επίκυκλο 2 του Γιάννη Χρήστου | el |
dc.description.roleartistic | Σύνθεση ήχων: Τάκης Βελιανίτης | el |
dc.description.roleparticipant | Χορός: Τάσος Δήμας, Καλλιόπη Ταχτσόγλου | el |
dc.description.roleparticipant | Άτοσσα: Ευρύκλεια Σωφρονιάδου, Αγγελιοφόρος - Ξέρξης: Νίκος Σαρρόπουλος, Δαρείος: Σοφία Μιχοπούλου | el |
dc.description.roleparticipant | Κλαρίνο: Νίκος Φιλιππίδης | el |
dc.contributor.corporate | Θίασος "Άττις" Θ. Τερζόπουλου | el |