"Όρνιθες" Αριστοφάνη
-
Προβολή αρχείουΤύπος ΜΙΜΕ:application/pdf
FV1997-08-25-26.pdf
Τοποθεσία
Θέατρο Βράχων “Μελίνα Μερκούρη”Χρονολογία/Ημερομηνία
1997Ημερομηνία Διεξαγωγής
25-26 Αυγούστου 1997Σύνοψη
Κύκλος: Αρχαίου Δράματος
Ο Αριστοφάνης είναι ο τελευταίος του χορού με τις τέσσερες μεγάλες
μορφές του θεάτρου και της δημοκρατίας, τον σεμνόν Αισχύλο, τον μακάριο
Σοφοκλή, τον τραγικόν Ευριπίδη και τούτον τον χαριτωμένο, τον πατέρα
της κωμωδίας. Αν άφηνε η τύχη και την κληρονομιά τούτη, όπως τόσους
άλλους ανεκτίμητους θησαυρούς, να χανόταν, αν δεν έφτανε ως τ'
αφτιά μας ο ζωντανός λόγος που λάλησαν αυτές οι εξαίσιες μορφές, πολύ
μικρή και σκοτεινή ιδέα θα μπορούσαμε να σχηματίζαμε, όχι μόνο για
κείνη τη χρυσή εποχή, παρά και για τη ζωή μας την ίδια, τόσο λαμπρό
ναι το φως που ρίχνουν οι τέσσερις αυτοί στο πνεύμα του κόσμου.
Ο Αριστοφάνης, Αθηναίος, γεννημένος στην Αίγινα από πλούσιο σπίτι, έζησε και πέθανε στην Αθήνα (452-325 π.Χ.) Ήταν πνεύμα ανώτερο και γενναίο
και αφοσιώθηκε στο θέατρο. Πίστευε, όπως και η πολιτεία τότε, στη
μεγάλη αποστολή της τέχνης για την προαγωγή της κοινωνίας κι αυτή την
αποστολή υπηρέτησε με τα έργα του (44 κωμωδίες, που σώζονται οι 11).
Σατίρισε τις κακίες του καιρού του, τη δημαγωγία, την αργομισθία, τη συκοφαντία,
τη σοφιστεία, ακόμα και τις νέες ιδέες, βλέποντας σ' αυτές την
αιτία κι όχι το σύμπτωμα της διαφθοράς της κοινωνίας.
Η γλώσσα του είναι καθάρια Αττική, το ύφος του σεμνό, παρ' όλες τις αισχρολογίες
του, ο λόγος του μουσικός, ο στίχος του χορευτικός, τα χορικά
του απ' τα ωραιότερα δείγματα της λυρικής ποίησης. Γι' αυτές του τις
χάρες και την παρρησία του ο Αριστοφάνης αγαπήθηκε απ' τους Αθηναίους,
που τον ετίμησαν με το στεφάνι της ιερής ελιάς, που στεφάνωναν
τους εθνικούς ήρωες. Επίσης αγαπήθηκε απ' όλους τους λαούς και είναι
μέτρο πολιτισμού η εκτίμηση του έργου του. Ο καλύτερος έπαινος του είναι
ένα ηρωελεγειακό δίστιχο που αποδίνεται στον φίλο και θαυμαστή
του, τον μεγάλο φιλόσοφο Πλάτωνα:
Αι Χάριτες τέμενος τι λαβείν όπερ ουχί πεσείται
ζητούσαι ψυχήν εύρον Αριστοφάνους.
Η κωμωδία του "Ορνιθες" ηρωτοπαραστάθηκε στα Μεγάλα Διονύσια το
414 π.Χ. και πήρε το δεύτερο βραβείο. (Πρώτος Αμειψίας με το "Κωμασταί", τρίτος Φρύνιχος με το "Μονότροπος").
Η Αθήνα τότε βρισκόταν στο μεσουράνημά της: η ειρήνη από το 421 είχε
επουλώσει τις πληγές του πολέμου και ξανανιώσει τη δύναμη και την
ορμή και την καταχτητική της όρεξη. Είχε κιόλας ριχτεί στη μεγαλύτερη υπερπόντια
επιχείρηση που ξεκίνησε από ελληνικό λιμάνι και που γίνε η
καταστροφή της. Αλλά το κακό δεν είχε γίνει ακόμα όταν παίχτηκαν οι
"Ορνιθες". Ο ουρανός χαμογελούσε και η Αθήνα χαιρόταν τον πλούτο
και την προκοπή της, όλη αισιοδοξία κι έξαρση. Η έξαρση αυτή καθρεφτίζεται
στην κωμωδία τούτη, όπου συνάμα σατιρίζεται και η υπερβολή της
έξαρσης, η έπαρση.
Ε μωρέ μωρέ, να μην τσιγκλάτε των θεών
τη φοβερήν οργή, μην όλο σας το γένος
το καταχώσει με του Δία το φτυάρι η Δίκη,
σας κατακεραυνώσει και σας κάνει στάχτη
κορμιά και πολυκατοικίες σας συ θέμελα...
Η προειδοποίηση τούτη, σε μας σήμερα, που γνωρίζουμε ό,τι ο ποιητής
τότε αγνοούσε, φαίνεται προφητική τραγική ειρωνεία.
Ένας Αθηναίος, που λιγώθηκε από την καλοπέραση στην Αθήνα, φεύγει,
ανεβαίνει στα πουλιά και τα πείθει να χτίσουν στον αέρα πολιτεία, ν' αποκλείσουν τους θεούς και να εξουσιάσουν τον κόσμο. Μ' αυτή του την υπόθεση
ο ποιητής βρίσκει ευκαιρία να βάλει σε κίνηση όλον τον μηχανισμό
της σκηνής και με τα φανταχτερά ποικιλόχρωμα πουλιά και τα πετάγματά τους και τα λαλήματά τους να κάνει μια παράσταση φαντασμαγορική,
πλούσια σε θέαμα, λυρισμό, γέλιο και πνεύμα. Ο μεταφραστής προσπάθησε
να μείνει πιστός στο κείμενο.
Οι μεγάλες δυσκολίες, έξω από την άφταστη μουσικότητα των χορικών,
είναι οι ελευθεροστομίες, που η χαριτωμένη τους ωμότητα δεν είναι ανεχτή από τα ήθη της εποχής μας, καθώς και τα τσουχτερά κι έξυπνα σχόλια
για πρόσωπα και πράγματα, γνωστά στους τότε Αθηναίους, που δε λένε
τίποτα στον σημερινό ακροατή.
Η πίστη στο κείμενο εδώ κάνει την εικόνα να φαίνεται σαν υφαντό λερωμένο
και με πολλές τρύπες.
Ο μεταφραστής νόμισε χρέος του, πιστεύοντας πως η παράσταση ενός
έργου χάνει πολύ αν περιοριστεί μόνο στην αρχαιολογική του αξία, να
προσπαθήσει να ξεπεράσει αυτές τις δυσκολίες με αναλογίες από σημερινά
πρόσωπα και πράγματα και με την πεποίθηση πως το θαύμα της τέχνης
σκεπάζει τους αναχρονισμούς κι όχι μόνο δεν προδίνει, παρά βοηθάει
το πνεύμα του ποιητή να μιλήσει στον σημερινό ακροατή, που για χάρη
του ο μεταφραστής πήρε πάνω του την ευθύνη και στην επιείκειά του
αφήνεται.
Μετάφραση - Διασκευή: Βασίλης Ρώτας
Σκηνοθεσία: Κάρολος Κουν
Σκηνικά - Κοστούμια: Γιάννης Τσαρούχης
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Χορογραφία: Ζουζού Νικολούδη
Σκηνοθετική επιμέλεια: Γιώργος Λαζάνης, Μίμης Κουγιουμτζής
Επιμέλεια σκηνικού - κοστουμιών: Διονύσης Φωτόπουλος
Επιμέλεια μουσικής: Νίκος Κυπουργός
Μουσική Διδασκαλία: Φίλιππος Τσαλαχούρης
Φωτισμοί: Βασίλης Κανελλόπουλος
Πεισθέταιρος: Θύμιος Καρακατσάνης, Ευελπίδης: Παντελής Παπαδόπουλος, Τροχίλος: Θανάσης Φωκάς, Έποπας: Αλέξανδρος Μυλωνάς, Ιερέας: Γιάννης Δεγαΐτης, Ποιητής: Ευριπίδης Λασκαρίδης, Χρησμολόγος: Περικλής Κωνσταντόγλου, Μέτων: Νίκος Μοσχοβός, Επιτετραμένος: Γιάννης Δεγαΐτης, Ψηφισματοπώλης: Διονύσης Ακτύπης, Α΄Αγγελιοφόρος: Λίνα Σακκά, Φύλακας: Στάθης Κόκκορης, Ίρις: Άννα Κουτσαφτίκη, Κήρυκας: Ευριπίδης Λασκαρίδης, Κινησίας: Φώτης Σπύρος, Συκοφάντης: Περικλής Κωρακωνσταντόγλου, Τριβαλός: Διονύσης Ακτύπης, Β' Αγγελιοφόρος: Δημήτρης Καλαντζής, Βασίλεια: Άννα Κουτσαφτίκη, Υπηρέτης: Σταμάτης Πλυτάς, Τραγουδιστής: Μάριος Φραγκούλης, Δώρος Δημοσθένους, Αηδόνα: Βανέσσα Ανδρικοπούλου, Σάντρα Βούλγαρη, Κουκουβάγιες: Φανή Γέμτου, Ελισάβετ Μουταφτσή, Μέλανη Στέλιου
Χορός πουλιών: Δημήτρης Καλαντζής, Δημήτρης Δεγαΐτης, Διονύσης Ακτύπης, Φώτης Σπύρος, Ευριπίδης Λασκαρίδης, Στάθης Κόκκορης, Θανάσης Φωκάς, Αλέξανδρος Μπουρδούμης
Χορός: Ελένη Τζάρου, Σάντρα Βούλγαρη, Μαρίζα Τσίγκα, Βικτώρια Τασοπούλου, Βανέσσα Ανδρικοπούλου, Λίλα Βλασερού, Βάσια Αγγελίδου, Μιχάλης Τοπκαράς, Ανδρέας Σκλαβουνάκος, Πέτρος Γάλλιας, Φάνης Τάκος, Μιχάλης Μαραγκός
Λέξεις Κλειδιά
Αριστοφάνης; Θέατρο; Κωμωδία; Κουν, ΚάρολοςΣυλλογές
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςdc.contributor.author | Αριστοφάνης | |
dc.coverage.spatial | Θέατρο Βράχων “Μελίνα Μερκούρη” | el |
dc.coverage.temporal | 25-26 Αυγούστου 1997 | el |
dc.date.accessioned | 2015-01-27T12:01:23Z | |
dc.date.available | 2015-01-27T12:01:23Z | |
dc.date.issued | 1997 | |
dc.identifier.other | Φεστιβάλ «Στη σκιά των βράχων» | |
dc.identifier.uri | http://dspace.dimosbyrona.gr/xmlui/handle/123456789/1642 | |
dc.description | Κύκλος: Αρχαίου Δράματος | el |
dc.description.abstract | Ο Αριστοφάνης είναι ο τελευταίος του χορού με τις τέσσερες μεγάλες μορφές του θεάτρου και της δημοκρατίας, τον σεμνόν Αισχύλο, τον μακάριο Σοφοκλή, τον τραγικόν Ευριπίδη και τούτον τον χαριτωμένο, τον πατέρα της κωμωδίας. Αν άφηνε η τύχη και την κληρονομιά τούτη, όπως τόσους άλλους ανεκτίμητους θησαυρούς, να χανόταν, αν δεν έφτανε ως τ' αφτιά μας ο ζωντανός λόγος που λάλησαν αυτές οι εξαίσιες μορφές, πολύ μικρή και σκοτεινή ιδέα θα μπορούσαμε να σχηματίζαμε, όχι μόνο για κείνη τη χρυσή εποχή, παρά και για τη ζωή μας την ίδια, τόσο λαμπρό ναι το φως που ρίχνουν οι τέσσερις αυτοί στο πνεύμα του κόσμου. Ο Αριστοφάνης, Αθηναίος, γεννημένος στην Αίγινα από πλούσιο σπίτι, έζησε και πέθανε στην Αθήνα (452-325 π.Χ.) Ήταν πνεύμα ανώτερο και γενναίο και αφοσιώθηκε στο θέατρο. Πίστευε, όπως και η πολιτεία τότε, στη μεγάλη αποστολή της τέχνης για την προαγωγή της κοινωνίας κι αυτή την αποστολή υπηρέτησε με τα έργα του (44 κωμωδίες, που σώζονται οι 11). Σατίρισε τις κακίες του καιρού του, τη δημαγωγία, την αργομισθία, τη συκοφαντία, τη σοφιστεία, ακόμα και τις νέες ιδέες, βλέποντας σ' αυτές την αιτία κι όχι το σύμπτωμα της διαφθοράς της κοινωνίας. Η γλώσσα του είναι καθάρια Αττική, το ύφος του σεμνό, παρ' όλες τις αισχρολογίες του, ο λόγος του μουσικός, ο στίχος του χορευτικός, τα χορικά του απ' τα ωραιότερα δείγματα της λυρικής ποίησης. Γι' αυτές του τις χάρες και την παρρησία του ο Αριστοφάνης αγαπήθηκε απ' τους Αθηναίους, που τον ετίμησαν με το στεφάνι της ιερής ελιάς, που στεφάνωναν τους εθνικούς ήρωες. Επίσης αγαπήθηκε απ' όλους τους λαούς και είναι μέτρο πολιτισμού η εκτίμηση του έργου του. Ο καλύτερος έπαινος του είναι ένα ηρωελεγειακό δίστιχο που αποδίνεται στον φίλο και θαυμαστή του, τον μεγάλο φιλόσοφο Πλάτωνα: Αι Χάριτες τέμενος τι λαβείν όπερ ουχί πεσείται ζητούσαι ψυχήν εύρον Αριστοφάνους. Η κωμωδία του "Ορνιθες" ηρωτοπαραστάθηκε στα Μεγάλα Διονύσια το 414 π.Χ. και πήρε το δεύτερο βραβείο. (Πρώτος Αμειψίας με το "Κωμασταί", τρίτος Φρύνιχος με το "Μονότροπος"). Η Αθήνα τότε βρισκόταν στο μεσουράνημά της: η ειρήνη από το 421 είχε επουλώσει τις πληγές του πολέμου και ξανανιώσει τη δύναμη και την ορμή και την καταχτητική της όρεξη. Είχε κιόλας ριχτεί στη μεγαλύτερη υπερπόντια επιχείρηση που ξεκίνησε από ελληνικό λιμάνι και που γίνε η καταστροφή της. Αλλά το κακό δεν είχε γίνει ακόμα όταν παίχτηκαν οι "Ορνιθες". Ο ουρανός χαμογελούσε και η Αθήνα χαιρόταν τον πλούτο και την προκοπή της, όλη αισιοδοξία κι έξαρση. Η έξαρση αυτή καθρεφτίζεται στην κωμωδία τούτη, όπου συνάμα σατιρίζεται και η υπερβολή της έξαρσης, η έπαρση. Ε μωρέ μωρέ, να μην τσιγκλάτε των θεών τη φοβερήν οργή, μην όλο σας το γένος το καταχώσει με του Δία το φτυάρι η Δίκη, σας κατακεραυνώσει και σας κάνει στάχτη κορμιά και πολυκατοικίες σας συ θέμελα... Η προειδοποίηση τούτη, σε μας σήμερα, που γνωρίζουμε ό,τι ο ποιητής τότε αγνοούσε, φαίνεται προφητική τραγική ειρωνεία. Ένας Αθηναίος, που λιγώθηκε από την καλοπέραση στην Αθήνα, φεύγει, ανεβαίνει στα πουλιά και τα πείθει να χτίσουν στον αέρα πολιτεία, ν' αποκλείσουν τους θεούς και να εξουσιάσουν τον κόσμο. Μ' αυτή του την υπόθεση ο ποιητής βρίσκει ευκαιρία να βάλει σε κίνηση όλον τον μηχανισμό της σκηνής και με τα φανταχτερά ποικιλόχρωμα πουλιά και τα πετάγματά τους και τα λαλήματά τους να κάνει μια παράσταση φαντασμαγορική, πλούσια σε θέαμα, λυρισμό, γέλιο και πνεύμα. Ο μεταφραστής προσπάθησε να μείνει πιστός στο κείμενο. Οι μεγάλες δυσκολίες, έξω από την άφταστη μουσικότητα των χορικών, είναι οι ελευθεροστομίες, που η χαριτωμένη τους ωμότητα δεν είναι ανεχτή από τα ήθη της εποχής μας, καθώς και τα τσουχτερά κι έξυπνα σχόλια για πρόσωπα και πράγματα, γνωστά στους τότε Αθηναίους, που δε λένε τίποτα στον σημερινό ακροατή. Η πίστη στο κείμενο εδώ κάνει την εικόνα να φαίνεται σαν υφαντό λερωμένο και με πολλές τρύπες. Ο μεταφραστής νόμισε χρέος του, πιστεύοντας πως η παράσταση ενός έργου χάνει πολύ αν περιοριστεί μόνο στην αρχαιολογική του αξία, να προσπαθήσει να ξεπεράσει αυτές τις δυσκολίες με αναλογίες από σημερινά πρόσωπα και πράγματα και με την πεποίθηση πως το θαύμα της τέχνης σκεπάζει τους αναχρονισμούς κι όχι μόνο δεν προδίνει, παρά βοηθάει το πνεύμα του ποιητή να μιλήσει στον σημερινό ακροατή, που για χάρη του ο μεταφραστής πήρε πάνω του την ευθύνη και στην επιείκειά του αφήνεται. | |
dc.relation.ispartof | 10ο Φεστιβάλ Δήμου Βύρωνα "Στη σκιά των βράχων", 1997 | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.el | |
dc.subject | Αριστοφάνης | el |
dc.subject | Θέατρο | el |
dc.subject | Κωμωδία | el |
dc.subject | Κουν, Κάρολος | el |
dc.title | "Όρνιθες" Αριστοφάνη | el |
dc.type | Εκδήλωση | el |
dc.title.other | Βραδιά τιμής στον Κάρολο Κουν | el |
dc.type.genre | Θεατρική παράσταση | el |
dc.contributor.institution | Πνευματικό Κέντρο Δήμου Βύρωνα | el |
dc.contributor.artistic | Ρώτας, Βασίλης | |
dc.contributor.artistic | Κουν, Κάρολος | |
dc.contributor.artistic | Τσαρούχης, Γιάννης | |
dc.contributor.artistic | Χατζιδάκις, Μάνος | |
dc.contributor.artistic | Νικολούδη, Ζουζού | |
dc.contributor.artistic | Λαζάνης, Γιώργος | |
dc.contributor.artistic | Κουγιουμτζής, Μίμης | |
dc.contributor.artistic | Φωτόπουλος, Διονύσης | |
dc.contributor.artistic | Κυπουργός, Νίκος | |
dc.contributor.artistic | Τσαλαχούρης, Φίλιππος | |
dc.contributor.artistic | Κανελλόπουλος, Βασίλης | |
dc.contributor.participant | Καρακατσάνης, Θύμιος | |
dc.contributor.participant | Παπαδόπουλος, Παντελής | |
dc.contributor.participant | Φωκάς, Θανάσης | |
dc.contributor.participant | Μυλωνάς, Αλέξανδρος | |
dc.contributor.participant | Δεγαΐτης, Γιάννης | |
dc.contributor.participant | Λασκαρίδης, Ευριπίδης | |
dc.contributor.participant | Καρακωνσταντόγλου, Περικλής | |
dc.contributor.participant | Μοσχοβός, Νίκος | |
dc.contributor.participant | Σακκά, Λίνα | |
dc.contributor.participant | Ακτύπης, Διονύσης | |
dc.contributor.participant | Κόκκορης, Στάθης | |
dc.contributor.participant | Κουτσαφτίκη, Άννα | |
dc.contributor.participant | Φώτης, Σπύρος | |
dc.contributor.participant | Καλαντζής, Δημήτρης | |
dc.contributor.participant | Πλυτάς, Σταμάτης | |
dc.contributor.participant | Φραγκούλης, Μάριος | |
dc.contributor.participant | Δημοσθένους, Δώρος | |
dc.contributor.participant | Ανδρικοπούλου, Βανέσσα | |
dc.contributor.participant | Βούλγαρη, Σάντρα | |
dc.contributor.participant | Γέμτου, Φανή | |
dc.contributor.participant | Μουταφτσή, Ελισάβετ | |
dc.contributor.participant | Στέλιου, Μέλανη | |
dc.description.roleartistic | Μετάφραση - Διασκευή: Βασίλης Ρώτας | el |
dc.description.roleartistic | Σκηνοθεσία: Κάρολος Κουν | el |
dc.description.roleartistic | Σκηνικά - Κοστούμια: Γιάννης Τσαρούχης | el |
dc.description.roleartistic | Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | el |
dc.description.roleartistic | Χορογραφία: Ζουζού Νικολούδη | el |
dc.description.roleartistic | Σκηνοθετική επιμέλεια: Γιώργος Λαζάνης, Μίμης Κουγιουμτζής | el |
dc.description.roleartistic | Επιμέλεια σκηνικού - κοστουμιών: Διονύσης Φωτόπουλος | el |
dc.description.roleartistic | Επιμέλεια μουσικής: Νίκος Κυπουργός | el |
dc.description.roleartistic | Μουσική Διδασκαλία: Φίλιππος Τσαλαχούρης | el |
dc.description.roleartistic | Φωτισμοί: Βασίλης Κανελλόπουλος | el |
dc.description.roleparticipant | Πεισθέταιρος: Θύμιος Καρακατσάνης, Ευελπίδης: Παντελής Παπαδόπουλος, Τροχίλος: Θανάσης Φωκάς, Έποπας: Αλέξανδρος Μυλωνάς, Ιερέας: Γιάννης Δεγαΐτης, Ποιητής: Ευριπίδης Λασκαρίδης, Χρησμολόγος: Περικλής Κωνσταντόγλου, Μέτων: Νίκος Μοσχοβός, Επιτετραμένος: Γιάννης Δεγαΐτης, Ψηφισματοπώλης: Διονύσης Ακτύπης, Α΄Αγγελιοφόρος: Λίνα Σακκά, Φύλακας: Στάθης Κόκκορης, Ίρις: Άννα Κουτσαφτίκη, Κήρυκας: Ευριπίδης Λασκαρίδης, Κινησίας: Φώτης Σπύρος, Συκοφάντης: Περικλής Κωρακωνσταντόγλου, Τριβαλός: Διονύσης Ακτύπης, Β' Αγγελιοφόρος: Δημήτρης Καλαντζής, Βασίλεια: Άννα Κουτσαφτίκη, Υπηρέτης: Σταμάτης Πλυτάς, Τραγουδιστής: Μάριος Φραγκούλης, Δώρος Δημοσθένους, Αηδόνα: Βανέσσα Ανδρικοπούλου, Σάντρα Βούλγαρη, Κουκουβάγιες: Φανή Γέμτου, Ελισάβετ Μουταφτσή, Μέλανη Στέλιου | el |
dc.description.roleparticipant | Χορός πουλιών: Δημήτρης Καλαντζής, Δημήτρης Δεγαΐτης, Διονύσης Ακτύπης, Φώτης Σπύρος, Ευριπίδης Λασκαρίδης, Στάθης Κόκκορης, Θανάσης Φωκάς, Αλέξανδρος Μπουρδούμης | el |
dc.description.roleparticipant | Χορός: Ελένη Τζάρου, Σάντρα Βούλγαρη, Μαρίζα Τσίγκα, Βικτώρια Τασοπούλου, Βανέσσα Ανδρικοπούλου, Λίλα Βλασερού, Βάσια Αγγελίδου, Μιχάλης Τοπκαράς, Ανδρέας Σκλαβουνάκος, Πέτρος Γάλλιας, Φάνης Τάκος, Μιχάλης Μαραγκός | el |
dc.contributor.corporate | Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν | el |