Έλληνες μουσουργοί
-
Προβολή αρχείουΤύπος ΜΙΜΕ:image/jpeg
-
Προβολή αρχείουΤύπος ΜΙΜΕ:application/pdf
FV1998-07-05.pdf
Τοποθεσία
Θέατρο Βράχων "Άννα Συνοδινού"Χρονολογία/Ημερομηνία
1998Ημερομηνία Διεξαγωγής
5 Ιουλίου 1998Σύνοψη
Κύκλος: Αφιερώματα
ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ. Ο Μανώλης Καλομοίρης είναι ο δημιουργός εκείνος που οδήγησε την Ελληνική μουσική σε τέτοια εξέλιξη ώστε να εδραιωθεί μια Εθνική Μουσική Σχολή, με κύριο εκπρόσωπό της τον ίδιο, καθώς το έργο του εμπνέεται από τους θρύλους και τις παραδόσεις της πατρίδος μας και στηρίζεται, κατά το μεγαλύτερο μέρος του, στην Ελληνική ποίηση και το δημοτικό τραγούδι. Γεννημένος στη Σμύρνη το 1883, από πατέρα Σαμιώτη και μητέρα Σμυρνιό, έζησε και πέθανε στην Αθήνα (1902). Διδάχθηκε μουσική στην ιδιαιτέρα του πατρίδα και συστηματικές σπουδές στο πιάνο και στη σύνθεση έκανε στο Ωδείο της Βιέννης (1901-1906). Μετά το πέρας των σπουδών του δίδαξε ο ίδιος πιάνο στο Χάρκοβο της Ρωσίας, από το 1900 έως το 1910. Με την εγκατάστασή του στην Αθήνα, το 1910, αρχίζει μια πολύ δημιουργική πορεία για το συνθέτη. Διορίζεται καθηγητής πιάνου και Ανωτέρων Θεωρητικών αρχικά στο Ωδείο Αθηνών και αργότερα στο Ελληνικό Ωδείο, το οποίο μάλιστα και ιδρύει σε συνεργασία με άλλους καλλιτέχνες. Το 1926 ιδρύει δικό του Ωδείο στην Αθήνα,
ΣΠΥΡΟΣ ΣΑΜΑΡΑΣ. Ο Σπύρος Σαμάρας, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της Επτανησιακής Μουσικής, γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1861 και πέθανε στην Αθήνα το 1917. Μετά τις πρώτες μουσικές σπουδές στην πατρίδα του, με την καθοδήγηση του συμπατριώτη του συνθέτη Σπύρου Ξύνδα, έρχεται το 1871 στην Αθήνα και σπουδάζει στο νεοσύστατο τότε Ωδείο Αθηνών, ενώ συνθέτει παράλληλα τα πρώτα του νεανικά έργα. Συνεχίζει τις σπουδές του στο Παρίσι, όπου και τις τελειοποιεί, με τον περίφημο συνθέτη Λεό Ντελίμπ. Κατόπιν πήγε στο Μιλάνο, όπου παρέμεινε για πολλά χρόνια, συναναστράφηκε και συνδέθηκε με τις διασημότερες προσωπικότητες της εποχής του. Η γνωριμία του μάλιστα με τον Ιταλό εκδότη Songionio συνετέλεσε πολύ στην προώθηση των έργων του, πολλά από τα οποία ανέβηκαν με επιτυχία στη Σκάλα του Μιλάνου και σε άλλα θέατρα της Ιταλίας, με πρώτη την όπερα "Flora Mirabilis", το 1886, στο θέατρο Καρκάνο του Μιλάνου, που επαίνεσαν με ενθουσιασμό κοινό και κριτικοί. Η όπερα αυτή έγινε αφορμή να αποκτήσει ο Σαμάρας διεθνή φήμη και να συγκαταλεγεί ανάμεσα στους πρωτεργάτες του "βερισμού", πλάι στους Λεονκαβάλλο, Μασκάνι, Πουτσίνι. Από το 1888 και μετά ανεβάζονται στην Ιταλία και οι άλλες όπερες του Σαμάρα. Η όπερα "Medge", στη Ρώμη, η "Lionella", στο Μιλάνο, οι όπερες "La Furia donata" και "Storia d' amore" και πάλι στο Μιλάνο η "Mademoiselle de Belle Isle" στη Γένοβα και τέλος, στα 1908, πρωτοπαίζεται στη Φλωρεντία η "Ρέα". Το 1896 συνέθεσε τον Ολυμπιακό Ύμνο, σε στίχους του Κωστή Παλαμά, για τους πρώτους Ολυμπιακούς αγώνες της Αθήνας και το διηύθυνε ο ίδιος. Ωστόσο, μετά την εγκατάστασή του στην Αθήνα, το 1911, στράφηκε και προς το ελαφρότερο μουσικό είδος, πιθανόν για βιοποριστικούς λόγους και έγραψε οπερέτες που ανέβηκαν στο Δημοτικό Θέατρο Αθηνών. Όπως οι: "Πόλεμος εν Πολεμώ", "Πριγκίπισσα της Σάσσωνος", "Κρητικοπούλα".
ΝΙΚΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ. Ο Νίκος Χατζηαποστόλου γεννήθηκε το 1884 και πέθανε στην Αθήνα το 1941. Συνθέτης, καλλιτέχνης του Ελληνικού μελοδράματος στα πρώτα του βήματα, βαθύφωνος και κιθαρίστας. Πασίγνωστος κυρίως για τις σαράντα και πλέον οπερέτες του, το ελαφρό αυτό μουσικό είδος, το δρόμο του οποίου άνοιξε στην Ελλάδα ο Θεόφραστος Σακελλαρίδης και συνέχισε ο Νίκος Χατζηαποστόλου δίνοντας στο κοινό εύληπτα, ευχάριστα έργα, εμπνευσμένα κυρίως από τη ζωή της παλιάς Αθήνας. Ο Νίκος Χατζηαποστόλου σπούδασε μουσική στο Ωδείο Lottner, το μετέπειτα Ελληνικό Ωδείο. Ανάμεσα στις οπερέτες του η περισσότερο δημοφιλής είναι η οπερέτα "Απάχηδες των Αθηνών", χωρίς να υστερούν σε κέφι και ζωντάνια και οι άλλες, όπως οι: "Μοντέρνα Καμαριέρα", "Ερωτικά Γυμνάσια", "Η Γυναίκα του δρόμου", "Το Κορίτσι της Γειτονιάς", "Γκρεμισμένη φωλιά", κ.α. Αξέχαστες παραμένουν βέβαια και οι ωραίες λαϊκές καντάδες του όπως η καντάδα "Τα κοραλένια χείλη σου" ή το "Θα κόψω ρόδα μαραμένα" που τραγουδούσε και ο ίδιος καθώς είχε υπέροχη φωνή βαθύφωνου. Ολοκληρωτικά δοσμένος στη μουσική ο Νίκος Χατζηαποστόλου ασχολήθηκε και με τη διεύθυνση ορχήστρας και χορωδίας. Μάλιστα ηγήθηκε για χρόνια της μεγάλης Χορωδίας της Αγίας Ειρήνης Αθηνών ξεκινώντας μια παράδοση που διατηρείται μέχρι σήμερα και τοποθετεί τη Χορωδία της Αγίας Ειρήνης σε μια από τις πιο διακεκριμένες θέσεις στο χώρο των Εκκλησιαστικών συνόλων. Ο Νίκος Χατζηαποστόλου πέθανε στην Αθήνα αφήνοντας ένα γιο που συνέχισε την παράδοση της οικογένειας στο ελαφρό μουσικό είδος. Το γνωστό συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού Ανδρέα Χατζηαποστόλου.
ΠΑΥΛΟΣ ΚΑΡΡΕΡ. Ο Παύλος Καρρέρ ή Καρρέρης, όπως τον αποκαλούν στην πατρίδα του, γεννήθηκε στην ωραία και μόνη Ζάκυνθο, το 1829 και πέθανε εκεί το 1896. Μικρός ακόμα, στα 1842 ταξίδεψε μαζί με τον αδελφό του πατέρα του στο Παρίσι και σε διάφορες πόλεις της Αγγλίας και παρέμεινε για αρκετό χρονικό διάστημα στο Λίβερπουλ, προστατευόμενος τ'ου Άγγλου ευπατρίδη Spence, όπου και πήρε τα πρώτα μαθήματα μουσικής. Από το 1849, όταν έχει ήδη επιστρέφει στην Ελλάδα, παίρνει μαθήματα μουσικής από τον Κερκυραίο συνθέτη Νικόλαο Μάντζαρο και κατόπιν παρακολουθεί Ανώτερα Θεωρητικά και πάλι στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στο Μιλάνο, από το 1850 έως το 1853. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του έγραψε και τις πρώτες του όπερες: "Δάντης και Βεατρίκη", "Ισαβέλλα του Άσπεν", "Redivma". Στο συνθετικό έργο του Ζακύνθιου μουσουργού διαφαίνονται τα πρώτα στοιχεία Εθνικής μουσικής, καθώς ο δημιουργός του, συνεπαρμένος από τις διηγήσεις για τα ηρωικά κατορθώματα των αγωνιστών του '21, μελετούσε με πάθος τα κλέφτικα τραγούδια και επεξεργαζόταν τις μελωδίες τους, έχοντας ως οδηγό την αρμονία και την τεχνοτροπία της Δυτικής Μουσικής. Έτσι, το 1858, ο Παύλος Καρρέρ καταπιάνεται με τον Μάρκο Μπόρη και δημιουργεί ένα Ελληνικό μελόδραμα εμπνευσμένο από τους αγώνες για την Ελευθερία, σε τέσσερις πράξεις. Το έργο ολοκληρωμένο παίχθηκε για πρώτη φορά στην Πάτρα το 1861. Αργότερα ο συνθέτης ασχολήθηκε με τη σύνθεση αρκετών άλλων μελοδραμάτων, όπως "Η κυρά Φροσύνη", "Η Μαρία Αντουανέτα", "Η Δέσπω, ηρωίς του Σουλίου", καθώς και με τη σύνθεση πολλών αξιόλογων τραγουδιών, μερικά από τα οποία και ενσωμάτωσε στις όπερές του. Γνωστό και αγαπημένο είναι το δημοτικοφανές τραγούδι του "Ο Γέρο-Δήμος", σε στίχους Βαλαωρίτη, που ο συνθέτης συμπεριέλαβε στην όπερά του "Μάρκος Μπότσαρης".
ΘΕΟΦΡΑΣΤΟΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ. Ο Θεόφραστος Σακελλαρίδης είναι ο κατ' εξοχήν συνθέτης οπερέτας, το μουσικό αυτό είδος που αν και ελαφρύτερο από τη μεγάλη δραματική όπερα, απαιτεί πηγαία και ανεξάντλητη έμπνευση, στοιχεία που κατέχει σε μεγάλη έκταση ο Σακελλαρίδης. Γεννήθηκε το 1883, και πέθανε στην Αθήνα το 1950. Σπούδασε στην Ελλάδα και το εξωτερικό χωρίς να είναι εξακριβωμένο αν πήγε στην Ιταλία ή τη Γερμανία. Υπήρξε ένας από τους πολυγραφότερους Έλληνες συνθέτες και οι οπερέτες του παίζονται και ακούγονται ευχάριστα μέχρι σήμερα. Οι σημαντικότερες οπερέτες του είναι: "Ο Βαφτιστικός", "Τα Παραπήγματα", "Τα μοντέρνα κορίτσια", "Η δεσποινίς Τιπ-Τοπ", "Η Χαλιμά", "Η Υπνοβάτις", "Το Τσιγγάνικο αίμα". Ωστόσο, ανάμεσα στις οπερέτες του θα βρούμε και τρεις όπερες, με περισσότερο γνωστή την περίφημη "Περουζέ", όπερα σε δύο πράξεις που η υπόθεσή της διαδραματίζεται σ' ένα παραθαλάσσιο χωριό της Κεντρικής Ελλάδας, γύρω στα 1850. Την όπερα αυτή ανέβασε στην Αθήνα τον Αύγουστο του 1911, το Ελληνικό Μελόδραμα. Όσο για την οπερέτα του Σακελλαρίδη "Βαφτιστικός", που τόσο παραστατικά ζωντανεύει την Αθήνα του 1912, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Θέατρο Παηαϊωάννου, τον Ιούλιο του 1818. Γνώρισε μεγάλη επιτυχία, παίχθηκε πάμπολλες φορές από τότε και μέχρι σήμερα δεν έπαψε να συγκινεί και να διασκεδάζει το φιλόμουσο κοινό.
Πρόγραμμα
Α' Μέρος.
ΣΠΥΡΟΥ ΣΑΜΑΡΑ: Ή ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΑ ΤΗΣ ΣΑΣΣΩΝΟΣ" (αποσπάσματα)
Γυναίκες: ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΒΕΛΟΥΔΑΚΗ - ΖΩΗ ΑΠΕΙΡΑΝΘΙΤΟΥ
Άρια της Μπέττυ ΖΩΗ ΑΠΕΙΡΑΝΘΙΤΟΥ μεσόφωνος
Άρια του Βάγγου ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΜΑΡΤΖΗΣ τενόρος
Άρια Πριγκίπισσας ΝΤΙΝΑ ΓΟΥΔΙΩΤΗ υψίφωνος
Ντουέτο: Πριγκίπισσας - Μπέττυ ΝΤΙΝΑ ΓΟΥΔΙΩΤΗ, υψίφωνος
ΖΩΗ ΑΠΕΙΡΑΝΘΙΤΟΥ, μεσόφωνος
Φωνές Γυναικών: ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΒΕΛΟΥΔΑΚΗ - ΖΩΗ ΑΠΕΙΡΑΝΘΙΤΟΥ
Duetto Finale: Πριγκίπισσα - Βάγγος ΝΤΙΝΑ ΓΟΥΔΙΩΤΗ, υψίφωνος
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΜΑΡΤΖΗΣ, τενόρος
ΜΑΝΩΛΗ ΚΑΛΟΜΟΙΡΗ: "ΤΟ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙ ΤΗΣ ΜΑΝΑΣ" (αποσπάσματα)
Άρια Νεράιδας: Έχω τετράψηλο βασίλειο ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΒΕΛΟΥΔΑΚΗ , υψίφωνος
Άρια της Μάνας: Το τρίτο βράδυ πρόφτασαν...
Νανούρισμα ΦΙΛΙΤΣΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ, μεσόφωνος
ΜΑΝΩΛΗ ΚΑΛΟΜΟΙΡΗ: " Ο ΠΡΩΤΟΜΑΣΤΟΡΑΣ"
Άρια Σμαράγδας: Ήλιος ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΜΑΤΘΑΙΟΥΔΑΚΗ, υψίφωνος
ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΡΡΕΡ: "Ο ΜΑΡΚΟΣ ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ" (αποσπάσματα)
Ο Γερο-Δήμος: ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΡΟΥΣΑΣ, Βαρύτονος
Διήγηση της Σοφίας: Να εκδικηθούμε ΝΤΙΝΑ ΓΟΥΔΙΩΤΗ, υψίφωνος
Προσευχή του Παλαιών Πατρών Γερμανού ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΡΟΥΣΑΣ, Βαρύτονος
Ντουέττο και Γυναίκες. Σοφία (Ελληνίδα ορφανή, προσφυγοπούλα) ΝΓΙΝΑ ΓΟΥΔΙΩΤΗ, ιψ'φωνος
Χρυσή: (γυναίκα του Μάρκου Μπότσαρη) ΦΙΛΙΤΣΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ, μεσόφωνος
Γυναίκες: ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΒΕΛΘΥΔΑΛΚΗ, υψίφωνος
ΖΩΗ ΑΠΕΙΡΑΝΘΙΤΟΥ, μεσόφωνος
Εμβατήριο: Στα όπλα, εμπρός, στα όπλα : ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ
Β' Μέρος.
ΘΕΟΦΡΑΣΤΟΥ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ: "ΠΕΡΟΥΖΕ"
Μπαλλάντα της Περουζέ ΖΩΗ ΑΠΕΙΡΑΝΘΙΤΟΥ, μεσόφωνος
ΘΕΟΦΡΑΣΤΟΥ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ: "Ο ΒΑΦΤΙΣΤΙΚΟΣ" (αποσπάσματα)
Το Βαλς θ' αρχίσουν ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΜΑΤΘΑΙΟΥΔΑΚΗ, υψίφωνος
Τσιγγάνικο Ταγκό ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΒΕΛΟΥΔΑΚΗ - ΖΩΗ ΑΠΕΙΡΑΝΘΙΤΟΥ
Σφίξε με ΝΤΙΝΑ ΓΟΥΔΙΩΤΗ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΜΑΡΤΖΗΣ
Τον καιρό εκείνο ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΜΑΤΘΑΙΘΥΔΑΚΗ-ΝΤΙΝΑ ΓΟΥΔΙΩΤΗ
Συ μου πήρες το νου ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΒΕΛΟΥΔΑΚΗ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΜΑΡΤΖΗΣ
Η καρδιά μου ηονεί ΦΙΛ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ - ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Ψηλά στο μέτωπο ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΜΑΡΤΖΗΣ και όλοι μαζί
ΝΙΚΟΥ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ: ΆΠΑΧΗΔΕΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ"
Μόνο με σένα ΝΤΙΝΑ ΓΟΥΔΙΩΤΗ - ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Ρετσίνα μου ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΡΟΥΣΑΣ-ΒΕΛΟΥΔΑΚΗ-ΑΠΕΙΡΑΝΘΙΤΟΥ
Πόσο σ' έχω συμπαθήσει ΑΛΕΞ. ΜΑΤΘΑΙΟΥΔΑΚΗ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΜΑΡΤΖΗΣ
Τι μάτια ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΜΑΡΤΖΗΣ - ΖΩΗ ΑΠΕΙΡΑΝΘΙΤΟΥ
Σαν όνειρο μαγευτικό ΦΙΛΙΤΣΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ
Ο αγωγιάτης ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΡΟΥΣΑΣ, βαρύτονος
Ο Μάης ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ
Επιμέλεια: Νίνα Γιαννίδη
Παρουσίαση; Ράνια Βισβάρδη
Στο πιάνο: Φρίξος - Διονύσιος Μόρτζος
Λέξεις Κλειδιά
Ελληνική μουσική; Έλληνες συνθέτες; Καλομοίρης, Μανώλης; Σαμαράς, Σπύρος; Καρρέρ, Παύλος; Σακελλαρίδης, Θεόφραστος; Χατζηαποστόλου, ΝίκοςΣυλλογές
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςdc.coverage.spatial | Θέατρο Βράχων "Άννα Συνοδινού" | el |
dc.coverage.temporal | 5 Ιουλίου 1998 | el |
dc.date.accessioned | 2015-01-23T12:58:57Z | |
dc.date.available | 2015-01-23T12:58:57Z | |
dc.date.issued | 1998 | |
dc.identifier.other | Φεστιβάλ «Στη σκιά των βράχων» | |
dc.identifier.uri | http://dspace.dimosbyrona.gr/xmlui/handle/123456789/708 | |
dc.description | Κύκλος: Αφιερώματα | el |
dc.description | ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ. Ο Μανώλης Καλομοίρης είναι ο δημιουργός εκείνος που οδήγησε την Ελληνική μουσική σε τέτοια εξέλιξη ώστε να εδραιωθεί μια Εθνική Μουσική Σχολή, με κύριο εκπρόσωπό της τον ίδιο, καθώς το έργο του εμπνέεται από τους θρύλους και τις παραδόσεις της πατρίδος μας και στηρίζεται, κατά το μεγαλύτερο μέρος του, στην Ελληνική ποίηση και το δημοτικό τραγούδι. Γεννημένος στη Σμύρνη το 1883, από πατέρα Σαμιώτη και μητέρα Σμυρνιό, έζησε και πέθανε στην Αθήνα (1902). Διδάχθηκε μουσική στην ιδιαιτέρα του πατρίδα και συστηματικές σπουδές στο πιάνο και στη σύνθεση έκανε στο Ωδείο της Βιέννης (1901-1906). Μετά το πέρας των σπουδών του δίδαξε ο ίδιος πιάνο στο Χάρκοβο της Ρωσίας, από το 1900 έως το 1910. Με την εγκατάστασή του στην Αθήνα, το 1910, αρχίζει μια πολύ δημιουργική πορεία για το συνθέτη. Διορίζεται καθηγητής πιάνου και Ανωτέρων Θεωρητικών αρχικά στο Ωδείο Αθηνών και αργότερα στο Ελληνικό Ωδείο, το οποίο μάλιστα και ιδρύει σε συνεργασία με άλλους καλλιτέχνες. Το 1926 ιδρύει δικό του Ωδείο στην Αθήνα, | el |
dc.description | ΣΠΥΡΟΣ ΣΑΜΑΡΑΣ. Ο Σπύρος Σαμάρας, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της Επτανησιακής Μουσικής, γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1861 και πέθανε στην Αθήνα το 1917. Μετά τις πρώτες μουσικές σπουδές στην πατρίδα του, με την καθοδήγηση του συμπατριώτη του συνθέτη Σπύρου Ξύνδα, έρχεται το 1871 στην Αθήνα και σπουδάζει στο νεοσύστατο τότε Ωδείο Αθηνών, ενώ συνθέτει παράλληλα τα πρώτα του νεανικά έργα. Συνεχίζει τις σπουδές του στο Παρίσι, όπου και τις τελειοποιεί, με τον περίφημο συνθέτη Λεό Ντελίμπ. Κατόπιν πήγε στο Μιλάνο, όπου παρέμεινε για πολλά χρόνια, συναναστράφηκε και συνδέθηκε με τις διασημότερες προσωπικότητες της εποχής του. Η γνωριμία του μάλιστα με τον Ιταλό εκδότη Songionio συνετέλεσε πολύ στην προώθηση των έργων του, πολλά από τα οποία ανέβηκαν με επιτυχία στη Σκάλα του Μιλάνου και σε άλλα θέατρα της Ιταλίας, με πρώτη την όπερα "Flora Mirabilis", το 1886, στο θέατρο Καρκάνο του Μιλάνου, που επαίνεσαν με ενθουσιασμό κοινό και κριτικοί. Η όπερα αυτή έγινε αφορμή να αποκτήσει ο Σαμάρας διεθνή φήμη και να συγκαταλεγεί ανάμεσα στους πρωτεργάτες του "βερισμού", πλάι στους Λεονκαβάλλο, Μασκάνι, Πουτσίνι. Από το 1888 και μετά ανεβάζονται στην Ιταλία και οι άλλες όπερες του Σαμάρα. Η όπερα "Medge", στη Ρώμη, η "Lionella", στο Μιλάνο, οι όπερες "La Furia donata" και "Storia d' amore" και πάλι στο Μιλάνο η "Mademoiselle de Belle Isle" στη Γένοβα και τέλος, στα 1908, πρωτοπαίζεται στη Φλωρεντία η "Ρέα". Το 1896 συνέθεσε τον Ολυμπιακό Ύμνο, σε στίχους του Κωστή Παλαμά, για τους πρώτους Ολυμπιακούς αγώνες της Αθήνας και το διηύθυνε ο ίδιος. Ωστόσο, μετά την εγκατάστασή του στην Αθήνα, το 1911, στράφηκε και προς το ελαφρότερο μουσικό είδος, πιθανόν για βιοποριστικούς λόγους και έγραψε οπερέτες που ανέβηκαν στο Δημοτικό Θέατρο Αθηνών. Όπως οι: "Πόλεμος εν Πολεμώ", "Πριγκίπισσα της Σάσσωνος", "Κρητικοπούλα". | el |
dc.description | ΝΙΚΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ. Ο Νίκος Χατζηαποστόλου γεννήθηκε το 1884 και πέθανε στην Αθήνα το 1941. Συνθέτης, καλλιτέχνης του Ελληνικού μελοδράματος στα πρώτα του βήματα, βαθύφωνος και κιθαρίστας. Πασίγνωστος κυρίως για τις σαράντα και πλέον οπερέτες του, το ελαφρό αυτό μουσικό είδος, το δρόμο του οποίου άνοιξε στην Ελλάδα ο Θεόφραστος Σακελλαρίδης και συνέχισε ο Νίκος Χατζηαποστόλου δίνοντας στο κοινό εύληπτα, ευχάριστα έργα, εμπνευσμένα κυρίως από τη ζωή της παλιάς Αθήνας. Ο Νίκος Χατζηαποστόλου σπούδασε μουσική στο Ωδείο Lottner, το μετέπειτα Ελληνικό Ωδείο. Ανάμεσα στις οπερέτες του η περισσότερο δημοφιλής είναι η οπερέτα "Απάχηδες των Αθηνών", χωρίς να υστερούν σε κέφι και ζωντάνια και οι άλλες, όπως οι: "Μοντέρνα Καμαριέρα", "Ερωτικά Γυμνάσια", "Η Γυναίκα του δρόμου", "Το Κορίτσι της Γειτονιάς", "Γκρεμισμένη φωλιά", κ.α. Αξέχαστες παραμένουν βέβαια και οι ωραίες λαϊκές καντάδες του όπως η καντάδα "Τα κοραλένια χείλη σου" ή το "Θα κόψω ρόδα μαραμένα" που τραγουδούσε και ο ίδιος καθώς είχε υπέροχη φωνή βαθύφωνου. Ολοκληρωτικά δοσμένος στη μουσική ο Νίκος Χατζηαποστόλου ασχολήθηκε και με τη διεύθυνση ορχήστρας και χορωδίας. Μάλιστα ηγήθηκε για χρόνια της μεγάλης Χορωδίας της Αγίας Ειρήνης Αθηνών ξεκινώντας μια παράδοση που διατηρείται μέχρι σήμερα και τοποθετεί τη Χορωδία της Αγίας Ειρήνης σε μια από τις πιο διακεκριμένες θέσεις στο χώρο των Εκκλησιαστικών συνόλων. Ο Νίκος Χατζηαποστόλου πέθανε στην Αθήνα αφήνοντας ένα γιο που συνέχισε την παράδοση της οικογένειας στο ελαφρό μουσικό είδος. Το γνωστό συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού Ανδρέα Χατζηαποστόλου. | el |
dc.description | ΠΑΥΛΟΣ ΚΑΡΡΕΡ. Ο Παύλος Καρρέρ ή Καρρέρης, όπως τον αποκαλούν στην πατρίδα του, γεννήθηκε στην ωραία και μόνη Ζάκυνθο, το 1829 και πέθανε εκεί το 1896. Μικρός ακόμα, στα 1842 ταξίδεψε μαζί με τον αδελφό του πατέρα του στο Παρίσι και σε διάφορες πόλεις της Αγγλίας και παρέμεινε για αρκετό χρονικό διάστημα στο Λίβερπουλ, προστατευόμενος τ'ου Άγγλου ευπατρίδη Spence, όπου και πήρε τα πρώτα μαθήματα μουσικής. Από το 1849, όταν έχει ήδη επιστρέφει στην Ελλάδα, παίρνει μαθήματα μουσικής από τον Κερκυραίο συνθέτη Νικόλαο Μάντζαρο και κατόπιν παρακολουθεί Ανώτερα Θεωρητικά και πάλι στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στο Μιλάνο, από το 1850 έως το 1853. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του έγραψε και τις πρώτες του όπερες: "Δάντης και Βεατρίκη", "Ισαβέλλα του Άσπεν", "Redivma". Στο συνθετικό έργο του Ζακύνθιου μουσουργού διαφαίνονται τα πρώτα στοιχεία Εθνικής μουσικής, καθώς ο δημιουργός του, συνεπαρμένος από τις διηγήσεις για τα ηρωικά κατορθώματα των αγωνιστών του '21, μελετούσε με πάθος τα κλέφτικα τραγούδια και επεξεργαζόταν τις μελωδίες τους, έχοντας ως οδηγό την αρμονία και την τεχνοτροπία της Δυτικής Μουσικής. Έτσι, το 1858, ο Παύλος Καρρέρ καταπιάνεται με τον Μάρκο Μπόρη και δημιουργεί ένα Ελληνικό μελόδραμα εμπνευσμένο από τους αγώνες για την Ελευθερία, σε τέσσερις πράξεις. Το έργο ολοκληρωμένο παίχθηκε για πρώτη φορά στην Πάτρα το 1861. Αργότερα ο συνθέτης ασχολήθηκε με τη σύνθεση αρκετών άλλων μελοδραμάτων, όπως "Η κυρά Φροσύνη", "Η Μαρία Αντουανέτα", "Η Δέσπω, ηρωίς του Σουλίου", καθώς και με τη σύνθεση πολλών αξιόλογων τραγουδιών, μερικά από τα οποία και ενσωμάτωσε στις όπερές του. Γνωστό και αγαπημένο είναι το δημοτικοφανές τραγούδι του "Ο Γέρο-Δήμος", σε στίχους Βαλαωρίτη, που ο συνθέτης συμπεριέλαβε στην όπερά του "Μάρκος Μπότσαρης". | el |
dc.description | ΘΕΟΦΡΑΣΤΟΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ. Ο Θεόφραστος Σακελλαρίδης είναι ο κατ' εξοχήν συνθέτης οπερέτας, το μουσικό αυτό είδος που αν και ελαφρύτερο από τη μεγάλη δραματική όπερα, απαιτεί πηγαία και ανεξάντλητη έμπνευση, στοιχεία που κατέχει σε μεγάλη έκταση ο Σακελλαρίδης. Γεννήθηκε το 1883, και πέθανε στην Αθήνα το 1950. Σπούδασε στην Ελλάδα και το εξωτερικό χωρίς να είναι εξακριβωμένο αν πήγε στην Ιταλία ή τη Γερμανία. Υπήρξε ένας από τους πολυγραφότερους Έλληνες συνθέτες και οι οπερέτες του παίζονται και ακούγονται ευχάριστα μέχρι σήμερα. Οι σημαντικότερες οπερέτες του είναι: "Ο Βαφτιστικός", "Τα Παραπήγματα", "Τα μοντέρνα κορίτσια", "Η δεσποινίς Τιπ-Τοπ", "Η Χαλιμά", "Η Υπνοβάτις", "Το Τσιγγάνικο αίμα". Ωστόσο, ανάμεσα στις οπερέτες του θα βρούμε και τρεις όπερες, με περισσότερο γνωστή την περίφημη "Περουζέ", όπερα σε δύο πράξεις που η υπόθεσή της διαδραματίζεται σ' ένα παραθαλάσσιο χωριό της Κεντρικής Ελλάδας, γύρω στα 1850. Την όπερα αυτή ανέβασε στην Αθήνα τον Αύγουστο του 1911, το Ελληνικό Μελόδραμα. Όσο για την οπερέτα του Σακελλαρίδη "Βαφτιστικός", που τόσο παραστατικά ζωντανεύει την Αθήνα του 1912, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Θέατρο Παηαϊωάννου, τον Ιούλιο του 1818. Γνώρισε μεγάλη επιτυχία, παίχθηκε πάμπολλες φορές από τότε και μέχρι σήμερα δεν έπαψε να συγκινεί και να διασκεδάζει το φιλόμουσο κοινό. | el |
dc.description.abstract | Πρόγραμμα Α' Μέρος. ΣΠΥΡΟΥ ΣΑΜΑΡΑ: Ή ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΑ ΤΗΣ ΣΑΣΣΩΝΟΣ" (αποσπάσματα) Γυναίκες: ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΒΕΛΟΥΔΑΚΗ - ΖΩΗ ΑΠΕΙΡΑΝΘΙΤΟΥ Άρια της Μπέττυ ΖΩΗ ΑΠΕΙΡΑΝΘΙΤΟΥ μεσόφωνος Άρια του Βάγγου ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΜΑΡΤΖΗΣ τενόρος Άρια Πριγκίπισσας ΝΤΙΝΑ ΓΟΥΔΙΩΤΗ υψίφωνος Ντουέτο: Πριγκίπισσας - Μπέττυ ΝΤΙΝΑ ΓΟΥΔΙΩΤΗ, υψίφωνος ΖΩΗ ΑΠΕΙΡΑΝΘΙΤΟΥ, μεσόφωνος Φωνές Γυναικών: ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΒΕΛΟΥΔΑΚΗ - ΖΩΗ ΑΠΕΙΡΑΝΘΙΤΟΥ Duetto Finale: Πριγκίπισσα - Βάγγος ΝΤΙΝΑ ΓΟΥΔΙΩΤΗ, υψίφωνος ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΜΑΡΤΖΗΣ, τενόρος ΜΑΝΩΛΗ ΚΑΛΟΜΟΙΡΗ: "ΤΟ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙ ΤΗΣ ΜΑΝΑΣ" (αποσπάσματα) Άρια Νεράιδας: Έχω τετράψηλο βασίλειο ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΒΕΛΟΥΔΑΚΗ , υψίφωνος Άρια της Μάνας: Το τρίτο βράδυ πρόφτασαν... Νανούρισμα ΦΙΛΙΤΣΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ, μεσόφωνος ΜΑΝΩΛΗ ΚΑΛΟΜΟΙΡΗ: " Ο ΠΡΩΤΟΜΑΣΤΟΡΑΣ" Άρια Σμαράγδας: Ήλιος ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΜΑΤΘΑΙΟΥΔΑΚΗ, υψίφωνος ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΡΡΕΡ: "Ο ΜΑΡΚΟΣ ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ" (αποσπάσματα) Ο Γερο-Δήμος: ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΡΟΥΣΑΣ, Βαρύτονος Διήγηση της Σοφίας: Να εκδικηθούμε ΝΤΙΝΑ ΓΟΥΔΙΩΤΗ, υψίφωνος Προσευχή του Παλαιών Πατρών Γερμανού ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΡΟΥΣΑΣ, Βαρύτονος Ντουέττο και Γυναίκες. Σοφία (Ελληνίδα ορφανή, προσφυγοπούλα) ΝΓΙΝΑ ΓΟΥΔΙΩΤΗ, ιψ'φωνος Χρυσή: (γυναίκα του Μάρκου Μπότσαρη) ΦΙΛΙΤΣΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ, μεσόφωνος Γυναίκες: ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΒΕΛΘΥΔΑΛΚΗ, υψίφωνος ΖΩΗ ΑΠΕΙΡΑΝΘΙΤΟΥ, μεσόφωνος Εμβατήριο: Στα όπλα, εμπρός, στα όπλα : ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ Β' Μέρος. ΘΕΟΦΡΑΣΤΟΥ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ: "ΠΕΡΟΥΖΕ" Μπαλλάντα της Περουζέ ΖΩΗ ΑΠΕΙΡΑΝΘΙΤΟΥ, μεσόφωνος ΘΕΟΦΡΑΣΤΟΥ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ: "Ο ΒΑΦΤΙΣΤΙΚΟΣ" (αποσπάσματα) Το Βαλς θ' αρχίσουν ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΜΑΤΘΑΙΟΥΔΑΚΗ, υψίφωνος Τσιγγάνικο Ταγκό ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΒΕΛΟΥΔΑΚΗ - ΖΩΗ ΑΠΕΙΡΑΝΘΙΤΟΥ Σφίξε με ΝΤΙΝΑ ΓΟΥΔΙΩΤΗ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΜΑΡΤΖΗΣ Τον καιρό εκείνο ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΜΑΤΘΑΙΘΥΔΑΚΗ-ΝΤΙΝΑ ΓΟΥΔΙΩΤΗ Συ μου πήρες το νου ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΒΕΛΟΥΔΑΚΗ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΜΑΡΤΖΗΣ Η καρδιά μου ηονεί ΦΙΛ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ - ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΡΟΥΣΑΣ Ψηλά στο μέτωπο ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΜΑΡΤΖΗΣ και όλοι μαζί ΝΙΚΟΥ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ: ΆΠΑΧΗΔΕΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ" Μόνο με σένα ΝΤΙΝΑ ΓΟΥΔΙΩΤΗ - ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΡΟΥΣΑΣ Ρετσίνα μου ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΡΟΥΣΑΣ-ΒΕΛΟΥΔΑΚΗ-ΑΠΕΙΡΑΝΘΙΤΟΥ Πόσο σ' έχω συμπαθήσει ΑΛΕΞ. ΜΑΤΘΑΙΟΥΔΑΚΗ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΜΑΡΤΖΗΣ Τι μάτια ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΜΑΡΤΖΗΣ - ΖΩΗ ΑΠΕΙΡΑΝΘΙΤΟΥ Σαν όνειρο μαγευτικό ΦΙΛΙΤΣΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ Ο αγωγιάτης ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΡΟΥΣΑΣ, βαρύτονος Ο Μάης ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ | el |
dc.relation.ispartof | 11ο Φεστιβάλ Δήμου Βύρωνα "Στη σκιά των βράχων", 1998 | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.el | |
dc.subject | Ελληνική μουσική | el |
dc.subject | Έλληνες συνθέτες | el |
dc.subject | Καλομοίρης, Μανώλης | el |
dc.subject | Σαμαράς, Σπύρος | el |
dc.subject | Καρρέρ, Παύλος | el |
dc.subject | Σακελλαρίδης, Θεόφραστος | el |
dc.subject | Χατζηαποστόλου, Νίκος | el |
dc.title | Έλληνες μουσουργοί | el |
dc.type | Εκδήλωση | el |
dc.title.other | Μανώλης Καλομοίρης, Σπύρος Σαμαράς, Παύλος Καρρέρ, Θεόφραστος Σακελλαρίδης, Νίκος Χατζηαποστόλου | el |
dc.type.genre | Συναυλία | el |
dc.contributor.institution | Πνευματικό Κέντρο Δήμου Βύρωνα | el |
dc.contributor.artistic | Γιαννίδη, Νίνα | |
dc.contributor.artistic | Βισβάρδη, Ράνια | |
dc.contributor.participant | Μόρτζος, Φρίξος - Διονύσιος | |
dc.description.roleartistic | Επιμέλεια: Νίνα Γιαννίδη | el |
dc.description.roleartistic | Παρουσίαση; Ράνια Βισβάρδη | el |
dc.description.roleparticipant | Στο πιάνο: Φρίξος - Διονύσιος Μόρτζος | el |
dc.contributor.corporate | Λυρική Έκφραση | el |