Αρμένικος πολιτισμός. Χάικ Γιαζιτζιάν
-
Show FileMIME type:image/jpeg
-
Show FileMIME type:application/pdf
FV2002-06-20.pdf
View all item's photos:
http://dspace.dimosbyrona.gr/fv/20020620/Location
Θέατρο Βράχων “Άννα Συνοδινού”Date
2002Date of Conduct
20 Ιουνίου 2002Summary
HAIG YAZDJIAN (ΧΑΙΚ ΓΙΑΖΙΤΖΙΑΝ). Ο Χάικ Γιαζιτζιάν γεννήθηκε στη Συρία από γονείς Αρμένιους. Ζει και εργάζεται στην Ελλάδα από
το 1980. Είναι παράξενο αλλά όντας στην Ελλάδα ανακάλυψε τα σαγηνευτικά στοιχεία της
ανατολίτικης μουσικής και βρήκε στο ούτι το δρόμο να εκφράσει τις μουσικές του αναζητήσεις.
Σύντομα έγινε γνωστός τόσο ως σολίστας στο ούτι όσο και ως δεξιοτέχνης ερμηνευτής που
συγκινεί με την εκφραστική αμεσότητα της φωνής του.
Το 1996 κυκλοφορεί τον πρώτο του δίσκο του TALAR" ("Αειθαλές“). Δύο χρόνια μετά, κυκλοφορεί ο
δεύτερος δίσκος του με τίτλο "GARIN" και το single "GIFT και γίνονται δεκτά με ενθουσιασμό τόσο
από το κοινό όσο και από τους κριτικούς.
Το καλοκαίρι του 2000 κυκλοφορεί σε CD η μουσική που έγραψε για το θεατρικό έργο ΤΟ ΚΤΗΝΟΣ
ΣΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ", ένα άλμπουμ που σηματοδοτεί μια νέα στροφή στις μουσικές του αναζητήσεις.
Το 2001. κυκλοφορεί το άλμπουμ "YERAZ”, ένας ονειρικός κόσμος για ακροατές με τις ίδιες
ευαισθησίες.
Ο Χάικ Γιαζιτζιάν έχει συνεργαστεί με πολλούς σημαντικούς Έλληνες συνθέτες και τραγουδιστές,
καθώς και με σολίστες διεθνούς κύρους. Μεταξύ αυτών, με τον Ν. Ξυδάκη, την Ε. Αρβανιτάκη, τη Σ.
Γιαννάτου, τη Μ. Φαραντούρη, τον Γ. Νταλάρα, τη Δ. Γαλάνη. τον X. Νικολόπουλο, την Ε. Πασπαλά,
τον D. Lynch κ.ά.
Ο πολιτισμός είναι ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά κάθε έθνους και έθνη χωρίς γνώση του ιστορικού τους πολιτισμού είναι καταδικασμένα στην υπαρξιακή αμφισβήτηση. Ένας λαός που θα
μπορούσε να δικαιολογήσει τη λήθη του πολιτισμού είναι ο αρμένικος. Οι
συνεχείς προσπάθειες καταδυνάστευσής του θα μπορούσαν να του
προσφέρουν αυτήν τη δυσκολία. Όμως αυτός ο λαός και κάτω από τις
χειρότερες συνθήκες δημιουργεί. Δημιουργεί δική του γλώσσα, λογοτεχνία,
αρχιτεκτονική, μουσική, χορό. Και δημιουργεί παντού και στα πάτρια εδάφη
και στη διασπορά. Ο πολιτισμός της Αρμενίας ξεκινάει μαζί με την ιστορία του
αρμένικου λαού. Πρώτα σημάδια τέχνης έχουμε στις σπάνιες βραχογραφίες
του Ουκτασάρ την 1η χιλιετία π.Χ. Τον 4ο αιώνα π.Χ. σύμφωνα με ελληνικά
και ρωμαϊκά στοιχεία, η Αρμενία κατέχει μια σημαντική θέση ανάμεσα στις
πολιτιστικά προοδευμένες χώρες, η ποίηση, το θέατρο και η μουσική
γνωρίζουν μια πρωτοφανή άνθιση. Το 301 η Αρμενία γίνεται το πρώτο κράτος
που ασπάζεται επίσημα, το Χριστιανισμό. Έτσι, τα παγανιστικά στοιχεία
παραχωρούν τη θέση τους στα θρησκευτικά και για μια μακρά περίοδο
μοναχοί είναι αυτοί που εξελίσσουν τον πολιτισμό. Τον 11ο αι. έχουμε τους
πρώτους τροβαδούρους που τραγουδούν περιπλανώμενοι στη δημοτική
γλώσσα συνεχιστές των πρώτων "βάρδων" του 4ου αιώνα π.Χ. Κουσάν.
Παράλληλη είναι και η ανάπτυξη της αρχιτεκτονικής όπου αρχιτέκτονες και
τεχνίτες κάνουν επίδειξη των ικανοτήτων τους με την εκπληκτική λάξευση
της αρμένικης πέτρας. Ας σημειωθεί ότι οι σταυροειδείς ναοί που τόσο
μεγάλη διάδοση γνωρίζουν στη βυζαντινή αρχιτεκτονική έχουν αρμένικη
καταγωγή. Μοναδικές σε τέχνη είναι οι επιτύμβιες λαξευτές πλάκες
(χατσκάρ). Η φιλολογική άνοιξη στην Αρμενία ήρθε τον 18ο αιώνα και μαζί
έφερε και την εθνική ανάταση. Τον 19ο αιώνα στα γράμματα επισημοποιείται
η δημοτική γλώσσα, δημιουργείται το επαγγελματικό θέατρο, οι εικαστικές
τέχνες χαράζουν μια πρωτότυπη πορεία, κυρίως εθνικού χαρακτήρα. Ιδρύεται
Εθνική σχολή μουσικής, δημιουργείται όπερα, μουσική δωματίου.
Εμφανίζονται πολλοί δημιουργοί κλασικής μουσικής με κορυφαίο το
Κομιντάς. Η γενοκτονία του αρμένικου λαού το 1915 παρά τον μεγάλο
αριθμό των σφαγιασθέντων και το διωγμό από τα πάτρια εδάφη δεν
ανέκαμψε την πορεία του αρμενικού έθνους. Είτε στη διασπορά είτε στη
Σοβιετική Δημοκρατία της Αρμενίας, η πορεία τους είναι ανοδική. Οι Αρμένιοι
συμμετέχουν στην πολιτιστική ζωή των χωρών όπου είναι εγκατεστημένοι.
Σήμερα στην Αρμενία υπάρχει Εθνική Λυρική Σκηνή, κρατική όπερα, μπαλέτο,
φιλαρμονική ορχήστρα που έχει φιλοξενηθεί από το Μέγαρο Μουσικής, το
κουαρτέτο κομιντάς, θεατρικά σχήματα, χορευτικά συγκροτήματα που έχουν
εμφανιστεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Υπάρχουν επίσης δεκάδες
δημιουργοί και ομάδες που συνεχίζουν και διαδίδουν την πολιτιστική τους
κληρονομιά.
Keywords
Αρμένικος πολιτισμός; Αρμενία; Μουσική; ΣυναυλίεςCollections
Metadata
Show full item recorddc.coverage.spatial | Θέατρο Βράχων “Άννα Συνοδινού” | el |
dc.coverage.temporal | 20 Ιουνίου 2002 | el |
dc.date.accessioned | 2015-01-20T12:10:45Z | |
dc.date.available | 2015-01-20T12:10:45Z | |
dc.date.issued | 2002 | |
dc.identifier.other | Φεστιβάλ «Στη σκιά των βράχων» | |
dc.identifier.uri | http://dspace.dimosbyrona.gr/xmlui/handle/123456789/386 | |
dc.description | HAIG YAZDJIAN (ΧΑΙΚ ΓΙΑΖΙΤΖΙΑΝ). Ο Χάικ Γιαζιτζιάν γεννήθηκε στη Συρία από γονείς Αρμένιους. Ζει και εργάζεται στην Ελλάδα από το 1980. Είναι παράξενο αλλά όντας στην Ελλάδα ανακάλυψε τα σαγηνευτικά στοιχεία της ανατολίτικης μουσικής και βρήκε στο ούτι το δρόμο να εκφράσει τις μουσικές του αναζητήσεις. Σύντομα έγινε γνωστός τόσο ως σολίστας στο ούτι όσο και ως δεξιοτέχνης ερμηνευτής που συγκινεί με την εκφραστική αμεσότητα της φωνής του. Το 1996 κυκλοφορεί τον πρώτο του δίσκο του TALAR" ("Αειθαλές“). Δύο χρόνια μετά, κυκλοφορεί ο δεύτερος δίσκος του με τίτλο "GARIN" και το single "GIFT και γίνονται δεκτά με ενθουσιασμό τόσο από το κοινό όσο και από τους κριτικούς. Το καλοκαίρι του 2000 κυκλοφορεί σε CD η μουσική που έγραψε για το θεατρικό έργο ΤΟ ΚΤΗΝΟΣ ΣΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ", ένα άλμπουμ που σηματοδοτεί μια νέα στροφή στις μουσικές του αναζητήσεις. Το 2001. κυκλοφορεί το άλμπουμ "YERAZ”, ένας ονειρικός κόσμος για ακροατές με τις ίδιες ευαισθησίες. Ο Χάικ Γιαζιτζιάν έχει συνεργαστεί με πολλούς σημαντικούς Έλληνες συνθέτες και τραγουδιστές, καθώς και με σολίστες διεθνούς κύρους. Μεταξύ αυτών, με τον Ν. Ξυδάκη, την Ε. Αρβανιτάκη, τη Σ. Γιαννάτου, τη Μ. Φαραντούρη, τον Γ. Νταλάρα, τη Δ. Γαλάνη. τον X. Νικολόπουλο, την Ε. Πασπαλά, τον D. Lynch κ.ά. | el |
dc.description.abstract | Ο πολιτισμός είναι ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά κάθε έθνους και έθνη χωρίς γνώση του ιστορικού τους πολιτισμού είναι καταδικασμένα στην υπαρξιακή αμφισβήτηση. Ένας λαός που θα μπορούσε να δικαιολογήσει τη λήθη του πολιτισμού είναι ο αρμένικος. Οι συνεχείς προσπάθειες καταδυνάστευσής του θα μπορούσαν να του προσφέρουν αυτήν τη δυσκολία. Όμως αυτός ο λαός και κάτω από τις χειρότερες συνθήκες δημιουργεί. Δημιουργεί δική του γλώσσα, λογοτεχνία, αρχιτεκτονική, μουσική, χορό. Και δημιουργεί παντού και στα πάτρια εδάφη και στη διασπορά. Ο πολιτισμός της Αρμενίας ξεκινάει μαζί με την ιστορία του αρμένικου λαού. Πρώτα σημάδια τέχνης έχουμε στις σπάνιες βραχογραφίες του Ουκτασάρ την 1η χιλιετία π.Χ. Τον 4ο αιώνα π.Χ. σύμφωνα με ελληνικά και ρωμαϊκά στοιχεία, η Αρμενία κατέχει μια σημαντική θέση ανάμεσα στις πολιτιστικά προοδευμένες χώρες, η ποίηση, το θέατρο και η μουσική γνωρίζουν μια πρωτοφανή άνθιση. Το 301 η Αρμενία γίνεται το πρώτο κράτος που ασπάζεται επίσημα, το Χριστιανισμό. Έτσι, τα παγανιστικά στοιχεία παραχωρούν τη θέση τους στα θρησκευτικά και για μια μακρά περίοδο μοναχοί είναι αυτοί που εξελίσσουν τον πολιτισμό. Τον 11ο αι. έχουμε τους πρώτους τροβαδούρους που τραγουδούν περιπλανώμενοι στη δημοτική γλώσσα συνεχιστές των πρώτων "βάρδων" του 4ου αιώνα π.Χ. Κουσάν. Παράλληλη είναι και η ανάπτυξη της αρχιτεκτονικής όπου αρχιτέκτονες και τεχνίτες κάνουν επίδειξη των ικανοτήτων τους με την εκπληκτική λάξευση της αρμένικης πέτρας. Ας σημειωθεί ότι οι σταυροειδείς ναοί που τόσο μεγάλη διάδοση γνωρίζουν στη βυζαντινή αρχιτεκτονική έχουν αρμένικη καταγωγή. Μοναδικές σε τέχνη είναι οι επιτύμβιες λαξευτές πλάκες (χατσκάρ). Η φιλολογική άνοιξη στην Αρμενία ήρθε τον 18ο αιώνα και μαζί έφερε και την εθνική ανάταση. Τον 19ο αιώνα στα γράμματα επισημοποιείται η δημοτική γλώσσα, δημιουργείται το επαγγελματικό θέατρο, οι εικαστικές τέχνες χαράζουν μια πρωτότυπη πορεία, κυρίως εθνικού χαρακτήρα. Ιδρύεται Εθνική σχολή μουσικής, δημιουργείται όπερα, μουσική δωματίου. Εμφανίζονται πολλοί δημιουργοί κλασικής μουσικής με κορυφαίο το Κομιντάς. Η γενοκτονία του αρμένικου λαού το 1915 παρά τον μεγάλο αριθμό των σφαγιασθέντων και το διωγμό από τα πάτρια εδάφη δεν ανέκαμψε την πορεία του αρμενικού έθνους. Είτε στη διασπορά είτε στη Σοβιετική Δημοκρατία της Αρμενίας, η πορεία τους είναι ανοδική. Οι Αρμένιοι συμμετέχουν στην πολιτιστική ζωή των χωρών όπου είναι εγκατεστημένοι. Σήμερα στην Αρμενία υπάρχει Εθνική Λυρική Σκηνή, κρατική όπερα, μπαλέτο, φιλαρμονική ορχήστρα που έχει φιλοξενηθεί από το Μέγαρο Μουσικής, το κουαρτέτο κομιντάς, θεατρικά σχήματα, χορευτικά συγκροτήματα που έχουν εμφανιστεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Υπάρχουν επίσης δεκάδες δημιουργοί και ομάδες που συνεχίζουν και διαδίδουν την πολιτιστική τους κληρονομιά. | el |
dc.relation.ispartof | 15ο Φεστιβάλ Δήμου Βύρωνα “Στη σκιά των βράχων”, 2002 | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.el | |
dc.subject | Αρμένικος πολιτισμός | el |
dc.subject | Αρμενία | el |
dc.subject | Μουσική | el |
dc.subject | Συναυλίες | el |
dc.title | Αρμένικος πολιτισμός. Χάικ Γιαζιτζιάν | el |
dc.type | Εκδήλωση | el |
dc.type.genre | Συναυλία | el |
dc.contributor.institution | Πνευματικό Κέντρο Δήμου Βύρωνα | el |
dc.contributor.participant | Yazdjian, Haig | |
dc.identifier.photourl | http://dspace.dimosbyrona.gr/fv/20020620/ |